Skip Activities

Activities

Skip Search Forums

Search Forums

Skip Administration

Administration

Skip Course categories
An open forum for chatting about anything you want to
Picture of Milan Popadić
Julski ispitni rok - rezultati
by Milan Popadić - Wednesday, 15 July 2020, 08:05 AM
 
Drage koleginice i kolege,
Rezultati ispita su u prilogu.
Picture of Milan Popadić
Rezultati ispita -- junski rok
by Milan Popadić - Thursday, 25 June 2020, 09:20 AM
 
Drage koleginice i kolege,
U prilogu su rezultati ispita u junskom roku.

Picture of Milan Popadić
Održavanje ispita
by Milan Popadić - Friday, 22 May 2020, 10:04 AM
 
Drage koleginice i kolege,

Pre svega, hvala vam na zalaganju, ažurnosti i strpljenu koje ste pokazali u prethodna dva meseca.

Poslednja aktivnost koja nam predstoji je naravno ispit. Kako smo još uvek prinuđeni da radimo u donekle izmenjenim okolnostima, a imajući u vidu karakter predmeta i preporuke studentskog parlamenta, predlažem da u junskom i julskom roku i ispit ostane u "beskontaktnoj" formi. Tako ćemo smanjiti opterećenje u veoma kratkom vremenskom okviru koje imamo za održavanje ispita, jer -- kao što svi znamo -- broj različitih ispita koji se polažu u jednom ispitnom roku nije mali.


Evo koraka koji će nam pomoći da realizujemo ispit u ovoj formi:


1) Završni ispitni rad šalje se na adresu milan.popadic@f.bg.ac.rs, s naznakom Istorijski modeli muzealizacije - ispitni rad
a)Rok za predaju rada u junskom roku je 22.06.2020 godine
b)Rok za predaju rada u julskom roku je 13.07.2020 godine


2) Ocene će biti objavljene na sajtu fakulteta i na moodl stranici predmeta:
a)za junski rok do 27.06.2020 godine
b)za julski rok do 18.07.2020. godine


3) Studenti koji ne budu zadovoljni ocenom, javljaju se na milan.popadic@f.bg.ac.rs s naznakom Istorijski modeli muzealizacije - ocena
a)za junski rok do 30.06.2020. godine
b)za julski rok do 21.07.2020. godine

4) Ostalim studentima, koji su zadovoljni ocenom, ocena se automastki upisuje u elektronski indeks, tako da će biti vidljiva za potrebe izdavanja potvrda i sl.

5) U nadi da će se do početka septembra situacija normalizovati, tada ćemo organizovati i upisivanje ocena u "papirni" indeks.

Nadam se da vam ponuđeni model polaganja ispita odgovara.


Srdačan pozdrav,
Milan Popadić

Picture of Milan Popadić
Jedan stari primer
by Milan Popadić - Wednesday, 22 April 2020, 03:15 PM
 
Drage koleginice i kolege,

Dok pripremate svoje teme, evo predloga za inspirativno čitanje: esej Ervina Panofskog o ideološkim prethodnicima Rols-Rojsovog hladnjaka iz 1963. godine (u prilogu).

Ernst Gombrih, još jedan istaknuti istoričar umetnosti, napisao je o ovom eseju Ervina Panofskog između ostalog sledeće:

...napisan je britkim i lucidnim jezikom koji je postao karakterističan za njegova (Panofskovljeva) predavanja i publikacije. (...) Hladnjak o kome je reč sastoji se od klasičnog „pročelja hrama“ nad kojim se nadnosi ženska figura u vetrom zatalasanoj draperiji. Možemo pretpostaviti da je vajar upamtio Paionisovu skulpturu Nike koja se u lepršavim naborima spušta na dorsko pročelje hrama u Olimpiji, ali Panofski traži njegove „ideološke prtehodnike“ u nacionalnom duhu -- Volksgeist -- Engleza. Iznenađeni, i to ne bez žaljenja, čitamo da Panofski nije odbacio rasijalizam (racialism) koji je toliko naškodio nemačkoj tradiciji. Tvrdi da u istoriji engleske umetnosti razlikuje „stalnu interakciju onoga što se naziva 'divljom keltskom maštom' s 'dubokim osećanjima i dobrim smislom nordijskih rasa'“. U skladu sa tim (i u skladu sa Hegelovom dijalektikom), Panofski engleskoj gotičkoj arhitekturi pripisuje tri važne inovacije koje predstavljaju dva suprotna principa: prvi predstavlja pobedu iracionalnog; drugi trijumf racionalnog; treći trijumf i jednog i drugog...

(E. H. Gombrich, Review of Panofsky, Three Essays on Style and Perspective as Symbolic Form, The New York Review of Books, February 15, 1996, pp.29-30, dostupno na: https://gombricharchive.files.wordpress.com/2011/04/showrev7.pdf)
Picture of Milan Popadić
Izbor teme – saveti
by Milan Popadić - Wednesday, 8 April 2020, 11:45 AM
 

Prilikom izbora teme voditi računa o jasnoći, koherentnosti i izvodljivosti teme.

Jasnoća se odnosi na formulaciju ideje: temu treba izložii sažeto i precizno tako da je predmet koji se istražuje prepoznatljiv i razumljiv.

Kohrentnost se odnosi na vezu između elemenata koji čine temu: ona mora biti logična i dokaziva.

Izvodljivost se odnosi na mogućnosti realizacije rada: ideja može biti dobra, ali ako smo ograničeni resursima za istraživanje nećemo doći do rezultata.

Ukratko, jasnoća se postiže direktinim odgovorom na pitanje šta se istražuje, koherentnost odgovorom na pitanje šta se obuhvata istraživanjem (gde su okviri istraživanja), a izvodljivost odgovorom na pitanje kako se (na osnovu čega i kojim sredstvima) istražuje.

U prilogu je nekoliko saveta, korisnih za početak istraživanja.

***

M. Šamić, Kako nastaje naučno djelo, Sarajevo 1980, 12:

„… osnovna svojstva nekog naučnoistraživačkog rada mogu se grosso modo svesti na sljedeće tri tačke:

1. Rad mora da polazi od jednog određenog, novog, dotad neistraženog i neriješenog, ili barem djelimično riješenog problema, i da se pomoću njegove temeljne analize (i hipoteza) dolazi do novog rezultata: do novog saznanja, nove norme, novih zakona. Drugim rečima, naučnoistraživački rad treba da bude, u prvom redu, originalan. Ta originalnost može da se manifestuje bilo izborom potpuno novog problema, nove teme, bilo tretiranjem problema već obrađenog, ali čiji način obrade nije zadovoljio ili se nije došlo do potpunog rješenja. U ovom drugom slučaju, prije nego što se izvrši konačan izbor teme, treba dobro razmotriti da li će eventualna istraživanja uroditi stvarnim plodom, novim rezultatima, blagodareći novoj dokumentaciji, novim metodološkim i tehničkim postupcima, novom kritičkom prilaženju problemu i sl.

2. Činjenice i ideje koje se iznose, i na kojima se zasniva naučno istraživački rad, moraju biti pouzdane, pažljivo i u dovoljnom broju prikupljene, kritički razmotrene i provjerene, pravilno analizirane i interpretirane, jednom rečju takve da se na njih čitalac može osloniti, pa da oh i sam može provjeriti (zahvaljujući naučnom aparatu na kome se te činjenice zasnivaju). Pri tome se naročito treba čuvati grešaka koje proizlaze iz raznih apriornih shvatanja i predrasuda, lošeg ili površnog posmatranja, netačnog i brzopletog zaključivanja (na osnovu nedovoljnog broja činjenica), površnog navođenja podataka (po sjećanju i sl.), itd.

3. U radu – saglasno karakteru problemu i istraživanja, kao i izvora informacija – treba da je pripremljena najpodesnija naučna metoda. Naučnom metodom se obično naziva skup raznih postupaka i procesa pomoću kojih se dolazi do naučnih saznanja i istina.“

***

U. Eko, Kako se piše diplomski rad, Beograd 2000, 41-44:

„Istraživanje ima naučni karakter ako ispunjava sledeće zahteve:

1) Istražuje se jedan prepoznatljiv predmet, definisan tako da ga i drugi mogu prepoznati.

Termin predmet ne odnosi se nužno samo na predmet u fizičkom smislu. I kvadratni koren je jedan predmet iako ga niko nikad nije video. (...) Definisati predmet znači utvrditi uslove pod kojima možemo o njemu govoriti na osnovu nekih pravila koja mi odredimo ili je to već neko učinio рге nas.

(...)

2) Istraživanje o nekom predmutu mora saopštiti ono što još niko nije rekao ili da bare kroz drugačiju optiku sagleda ono što je već rečeno.

(...)

3) Istraživanje mora koristiti drugima. Koristan je članak koji donosi nova saznanja o ponašanju atoma, kao i onaj koji otkriva do sada neobjavljeno Leopardijevo pismo i iznosi ga u celini. Jedan rad se može smatrati naučnim ako novim tumačenjem dopunjava ono što je već poznato i ako će ga, bar teoretski, uvažavati svi budući radovi na istu temu.

(...)

4) Istraživanje treba da pruži elemente za potvrdu ili negaciju iznete pretpostavke, i na osnovu toga ponudi razloge za njen dalji život u javnosti. To je osnovni uslov.“


Picture of Milan Popadić
AKTIVNOSTI
by Milan Popadić - Wednesday, 1 April 2020, 11:15 AM
 

1) Izbor teme /// rok za predaju: 15. april /// vrednost: 10 poena

Izbor teme je samostalan i izveden je iz sadržaja predstavljenih u prve dve potceline. Predložena tema bi trebalo da izrazi viđenje o nekom društvenom i kulturnom fenomenomenu u kome se može prepoznati upotreba muzejskih ili vizuelnih kanona.

Primer:

Tema: Upotreba vizuelnih kanaona u promociji projekta Beograd na vodi s težištem na prikazivanju ideala telesne lepote.

Radni naslov (naslov se može menjati u zavisnosti od toka istraživanja): Idealni stanovnik Beograda na vodi

2) Sažetak teme /// rok za predaju: 29. april /// vrednost: 10 poena

U formi kratkog teksta (500 do 1000 karaktera) s ključnim rečima predstaviti sadražaj budućeg rada, osnovna polazišta, ciljeve i očekivane rezultate. Uz tekst priložiti i osnovnu literaturu na kojoj je rad zasnovan.

Primer:

U radu se analizira upotreba likovniih sredstava u promovisanju projekta Beograd na vodi. Posmatraju se različiti vidovi korišćenog vizuelnog materijala (reklame, bilbordi, panoi, grafički elementi u veb-dizajnu, makete, 3D animacije) i dovode se u vezu se kanonima likovnog predstavljanja. Naročito težište je na predstavljanju ideala telesne lepote koji sugerše model „idealnog stanovnika“ novoizgrađenog dela grada. Cilj rada je da se kroz analizu elemenata preuzetih iz korpusa likovne baštine, ukaže na preobražaj društvenih vrednosti i memorijskog mehanizma savremene urbane kulture.

Ključne reči: likovna baština, vizuelna kultura, urbana memorija, lepotni ideal, Beograd na vodi

Literatura:

 

  • Glusberg, J. „Hladni“ i „vrući“ muzeji, Muzeologija 23, Zagreb: MDC, (1983): str. 9-78.
  • Linč, K., Slika jednog grada, Beograd 1974.
  • Mamford, L., Grad u istoriji: njegov postanak, njegovo menjanje, njegovi izgledi, Beograd 2001.
  • Maroević, I., „Povijesni grad kao dokument“, Radovi Instituta za povijest umjetnosti 12-13 (1988-1989): 191-196.
  • Perović, M., Iskustva prošlosti: studija rekonstrukcije centra Novog Beograda i Savskog amfiteatra, Beograd 1985.
  • Попадић, M., „Макета као јавни простор“, Култура: часопис за теорију и социологију културе и културну политику, Бр. 154 (2017): стр. 215-227.

3) Razrada teme /// rok za predaju 13. maj /// vrednost: 25 poena

Struktuirati rad u koherentne odeljke, to jest u poglavlja i potpoglavlja po potrebi. Za svaki odeljak dati kratak opis (300 do 500 karakatera).

Primer:

TBA


4) Predstavljanje rada /// rok za predaju 20. maj /// vrednost: 5 poena

Predstaviti formu u kojoj će rad biti realizovan (kao tekst, audio-vizuelni rad, power-point prezentacija…) i razloge takvog odabira.

Primer:

TBA


5) Predaja rada /// u ispitnom roku /// 50 poena (30+20, rad+odbrana)


VAŽNO: Radovi vezani za pojedinačnu aktivnost šalju se do naznačenog datuma na adresu: milan.popadic@f.bg.ac.rs, uz OBAVEZAN predmet („subject“) poruke: Istorijski modeli muzealizacije – naslov aktivnosti, (npr: Istorijski modeli muzealizacije – izbor teme).

Picture of Milan Popadić
ISTORIJSKI MODELI MUZEALIZACIJE: Sadržaj i cilj kursa
by Milan Popadić - Wednesday, 25 March 2020, 10:34 AM
 
Sadržaj kursa:
U okviru osnovnog sadržaja predmeta (izlaganje ključnih momenata koji su odredili razvojni put istorije zbirki i muzeja, od riznice do virtuelnog muzeja) tokom ovogodišnjeg kursa istraživaće se specifični odnos kanonizovanih formi muzejske slike sveta. Osnovna premisa je vezana za sledeću inverziju: onda kada je muzej postao prepoznatljiv kao „slika sveta“, „svet“ je kao svoje univerzalne vrednosti prepoznao one predstavljene u muzeju, to jest, nakon što je muzej postao „slika sveta“, svet je postao – „slika muzeja“.

Kurs je struktuiran u tri potceline. Prva potcelina je vezana za studiju slučaja, televizijskog programa Načini gleanja (Ways of Seeing), Džona Bergera (John Berger), nastalog u produkciji Bi-Bi-Sija 1972. godine. Tumačeći stavove iznete u ovom primeru sa istorijske distance od gotovo polovine veka, stvaraju se polazišta za razmatranja upotrebe muzejskih mehanizama u svakodnevnim društvenim okolnostima. To je uvod u drugu potcelinu, gde se predstavlja heritološki pristupi u tumačenju svakodnevnog života, to jest „sveta-van-muzeja“, a koji je iznet u knjizi Čiji je Mikelanđelov David? Treća potcelina posvećena je pripremi semestralnih radova, koje studenti obavljaju u grupama, a u tematskim okvirima prethodne dve potceline. Treća potcelina obuhvata sledeće aktivnosti: odabir teme, sažetak teme, razradu teme, predstavljanje teme. Semestralni rad može biti realizovan (u dogovoru s nastavnikom) u mediju koji kandidati smatraju najadekvatnijim: pisani rad, vizuelni/likovni rad, video rad, ppt prezentacija,...


Cilj izučavanja kursa:
Cilj ovogodišnjeg kursa u potpunosti odgovara osnovnom cilju predmeta, a to je: upoznavanje sa ključnim istorijskim modelima muzealizacije kao osnove za sveobuhvatnije razumevanje materijalne kulture i civilizacije kroz interdisciplinarni pristup muzeologije, heritologije i muzeografije.


Način polaganja ispita:
Svaka od aktivnosti (odabir teme, sažetak teme, razradu teme, predstavljanje teme) iz treće potceline ima karakter predispitne obaveze i može doneti do 50 poena. Završni rad je ispitni rad i može doneti ukupno 50 poena (30 za prezentaciju, 20 za odbranu).


Literatura:
Literatura i prateći materijal nalaze se ovde.
Skip Latest News

Latest News

  • 25 Mar, 10:23
    Milan Popadić
    ISTORIJSKI MODELI MUZEALIZACIJE: Sadržaj i cilj kursa more...
Skip Upcoming Events

Upcoming Events

There are no upcoming events
Skip Recent Activity

Recent Activity

Activity since Wednesday, 7 May 2025, 10:00 AM

Nothing new since your last login