![]() | Muzealizacija građanskih salona iz XIX vijeka |
Šta muzealizujemo kada muzealizujemo "salon"?
|
![]() | Re: Muzealizacija građanskih salona iz XIX vijeka |
Draga Katarina,
Pogledah i ja prezentaciju i pročitah i tvoj i Dušičin komentar.
Svakako, slažem se da jeste previše teksta i da je teško pratiti, ali već si se toga dotakla i objasnila nam, tako da - sve ok. Ono što se meni učinilo čitajući jeste da bih volela da pratim izvore iz kojih različite teorije i pristupi dolaze, pa s tim u vezi i potpisivanje autora kada citiraš ili možda samo preporuka literature.
Takođe mi je jasna tvoja tema prezentacije, ali primećujem (što nije nikako loše) da si nam ponudila i mnogo širi pogled i objasnila salon kao fenomen. Mene je konkretno najviše zaintrigiralo pitanje drugosti i egzotičnih i primitivnih kultura (zapravo sam pomišljala ne na salon kao muzej, već na muzej kao salon
![]() Verujem i da bi tebi bilo zanimljivo da vidiš fotografije njihovih stanova u Zapadnoj Africi u kojima su izlagali i čuvali predmete koji su danas stalna postavka MAU. A kad to već pominjem, onda je to u skladu sa već pomenutom temom društvenih mreža i zapravo trajanja efemerne salonske kulture, u kojoj se, razume se, menjaju "stilovi" scenografije, izlaganja, ponašanja, razgovora, ali možda nešto - a šta bi to bilo ti ćeš bolje znati - ostaje kao konstanta, neka potreba određene grupe ljudi da se na taj način organizuje i živi.
Naravno da je pitanje nevidljivih "drugih" i "nižih" u salonskom svetu važno i vrlo je verovatno da oni, iako ih ne vidimo, zapravo omogućavaju funkcionisanje tog sveta. Ne mogu a da ne pomenem vrlo popularnu (bar u mom okruženju) uzrečicu "Izvolte, izvolte u salonu" koju izgovara Riska (u seriji koju smo svi gledali nekoliko puta) i dodaje da u njenom salonu "kako da ne - sme i da se puši, i da se pije i da se peva" :D Znam da je ovo jedna viralna šala, ali njena ključna reč jeste salon i samo ponašanje junakinje serije govori nešto o "narodskom" shvatanju salona - u njega se poziva sudski izvršni organ (prema kome ona promeni ponašanje i ton tek kad čuje ko je), dakle posetilac koji dobro nam znanu kuću iz serije (i njenu situaciju sa svakodnevnim svađama, nepoželjnim stanarom i ostalim dramama) pretvara u - salon, odnosno, nekako se u toj maloj sceni fino prelama to privatno-javno o kome govoriš na jedan duhovit način, a Riska menja svoj uobičajeni (privatni) ton i osmeh u onaj salonski (javni), koji je za "dobar protok" situacije nužan. Možda nam i to govori nešto o kulturi salona, pa makar i kroz šalu?
U svakom slučaju, ovo su moje slobodne interpretacije o kojima sam se možda i previše raspisala, ali ja stvarno iz te komične scene čitam, između ostalog, i problematiku salona u nas.
Ako treba podsetnik na legendarnu scenu, evo linka: https://www.youtube.com/watch?v=bttpzgUkIAk
Pohvala za prezentaciju (iako važi da bi bilo bolje da je tekst toliko ne opterećuje, ali razume se, nije lako komunicirati tom formom u uslovima u kojima smo mi trenutno) i hvala - puno sam naučila. Stvarno bi jednom bilo (meni) korisno da vidim i spisak referenci, posebno onih koje se tiču izlaganja primitivnih i egzotičnih predmeta u salonima. Toliko od mene za sada. Pozdrav! |
![]() | Re: Muzealizacija građanskih salona iz XIX vijeka |
Draga Ana, Hvala na podsjećanju na Risku i sjajnom zapažanju. Ova scena govori mnogo o kulturi salona i njenoj percepciji koja opstaje i tokom XX vijeka, u drugom kontekstu. Ta zvanična ljubaznost u ophođenju izrasta iz težnje da se „privatni maniri“ predstave javnosti, i ne samo da odstupa od spontane komunikacije (oslobođene strogih normi), već je sličnija „čestitom pretvaranju“ o kom govori još Baldazar Kastiljone u XVI vijeku. O salonskim obrascima ponašanja se dosta pisalo – „umjetnost komunikacije“ je za reprezentativnost ovog prostora bila važna gotovo koliko i umjetnička djela koja su se u salonima izlagala, prevashodno jer je salon „pozornica“ a ona zahtijeva „pozu“ i pretvaranje. Postojali su priručnici za pravilno ophođenje i teorije o vještinama dobrog razgovora uslovljenim dekorumom određenog perioda (neke interesantne knjige na tu temu: B. Craveri, The Age of Conversation, New York, 2005; S. Miller, Conversation, A History of Declining a Art, Yale University Press, 2006; E. Bilski, E. Braun, Jewish Women and Their Salons: The Power of Conversation, Yale University Press, 2005). Scena sa Riskom koja se nespretno i prenaglašeno trudi da zvaničnim tonom primi goste iz suda, ukazuje na to da su se neki obrasci ponašanja zadržali i nakon „transformacije“ društvenog sistema pa (očekivano bi bilo) i kodova ponašanja. Meni je zabavno i to koliko su savremene društvene mreže Riskinu reakciju (a time i ovakve manire) obesmislile izvukavši je iz naftalina – predstavljajući je u mnogim drugim kontekstima koji se zapravo izruguju takvom ponašanju, te te dovode u pitanje i koncept doma, domaćinstva,dočeka.. npr: https://www.instagram.com/p/B6QdPMnFJBA/?igshid=1o5tt7w53kdgb&fbclid=IwAR3x1eZekZblqgb_z6dk_XX64iSQSLcZr0zw_BfzeciDp7KVZNJZ5TRFm_8. Sve dok se, potom, tako obesmišljen ovaj model ponašanja nije vratio natrag ka „višoj klasi“: https://www.youtube.com/watch?v=gRVmcIdVZVA Iz šale sam i sama nekoliko puta izgovorila tu rečenicu, makar dok sam još primala ljude u stan, prije ove pandemije. :D Što se tiče izlaganja „egzotičnih“ predmeta u salonima i pitanja drugosti, veliko hvala na predlogu za fotografije i predmete u MAU, moram da priznam da to nasljeđe u Beogradu još uvijek nedovoljno poznajem iako mi je tu „pred nosem“, i sigurno ću mu posvetiti više pažnje. Ako se sjetiš još nekih primjera ili korisne literature to bi mi dosta pomoglo. Do sada sam stigla najviše da se bavim zbirkama Bokelja jer je to i geografska oblast na koju sam fokusirana u doktorskom radu. Ipak, njihove zbirke su interesantne iz više razloga. Prvo, Boka je u sopstveni identitet koji je bio dominantno utemeljen na vrijednostima „Zapadnog“ svijeta inkorporirala dio onoga što se na Zapadu smatralo „drugim“ (zahvaljujući osmanskom nasljeđu), te se to odražavalo i u modi i uređenju doma na različite načine. Zatim, pomorski stil života omogućavao je dopremanje predmeta iz različitih krajeva svijeta koji su se izlagali kao eksponati i dokazi o putovanjima i kontaktima sa dalekim kulturama. Pomorstvo je bilo presudno i u formiranju odnosa prema tim dragocjenostima, ali i prema domu i porodičnim ulogama: kako su muškarci (pomorci) većinu vremena provodili na morima, u odsustvu, te dragocjenosti čuvale su njihove supruge. Prema svjedočenjima onovremenih putopisaca, one su se zbog toga otvoreno predstavljale kao „gospodarice“ tog blaga, te su i kućni eksponati u starim zapisima doživljavani kao riznice koje su pripadale ženama. Još uvijek sam u potrazi za adekvatnom literaturom o drugim pomoskim društvima i porodičnim odnosima u takvim zajednicama. Ipak, kad su u pitanju odnosi prema „egzotičnim eksponatima“ u kući generalno, i istorijski razvoj takvog odnosa, o tome su npr. pisali: S. Muthesius, The Poetic Home – Designing the 19th-Century Domestic Interior, London, 2009; L. Auslander, Taste and Power – Furnishing Modern France, Berkeley, 1996; C. Wainwright, The Romantic Interior: The British Collector at Home, London 1989; D. Cohen, Household Gods: The British and Their Possessions, Yale University Press 2006). Uglavnom se u novijim studijama o dekoraciji enterijera u XIX vijeku posveti pažnja tom pitanju, a često se tumači u odjeljcima gdje se predstavlja i sakupljanje antikviteta. Ako te je zainteresovala ova tema prvo predlažem knjigu S. Muthesiusa, jer pruža osnovno znanje o kulturi „doma“ u XIX vijeku i odlično opisuje većinu ovih koncepata na jednom mjestu, sa dosta primjera. Pozdrav,
|
![]() | Re: Muzealizacija građanskih salona iz XIX vijeka |
Dragi Dimitrije, Funkcije salona koje si pomenuo (podučavanja, emancipacije, vaspitanja) opstale su kao nasljeđe salona iz XVIII vijeka i u narednom stoljeću, iako se tokom XIX vijeka saloni više smatraju prostorima "ugodnog" ženskog prisustva nego prostorima kojima su upravljale žene (o tome su pisane studije a svjedoče i neki onovremeni zapisi). Tokom XIX vijeka, salon počinje da se smatra više mjestom dogovora, susreta važnih predstavnika iz javne (političke) sfere, a to se smatralo „muškom“ aktivnošću - čak i u salonima. Naravno, postojali su i „ženski“ saloni, i oni su zapravo u potpunosti odražavali taj edukativno-vaspitni karakter koji si pomenuo. Uloga žene u salonskom prostoru tokom XIX vijeka i dalje je jednako važna koliko u XVIII, ali nije percipirana na isti način (možda baš zbog hijerarhije koju si pomenuo), i to si dobro primjetio – tek se u XX vijeku o salonnières “starog režima” govorilo sa većim poštovanjem. Čitala sam Opasne veze i gledala film (pored Glen Klouz moram da pohvalim i jednog od svojih omiljenih glumaca – Džona Malkoviča), ali moram da priznam da sam zaboravila na taj detalj i hvala što si ga istakao! Zaista je priča vrijedna pažnje i odličan film! Vrtom sam se bavila u diplomskom radu, i vrt je zapravo tema koja me je usmjerila ka salonima. Mnogo me je obradovalo što si pomenuo vezu sa vrtom, a posebno što si radio projekat na tu temu, i bilo bi mi veliko zadovoljstvo ako bi mi ga malo bliže predstavio! A upravo ta performativnost, koja je predstavljala važnu karakteristiku i vrtnog i salonskog okupljanja, i djeluje kao najveći izazov muzealizacije ovih prostora. Da li bi mogao da mi kažeš nešto više o savremenim salonima u Francuskoj koji se pozivaju na tradicionalne, ili da me usmjeriš kako bih mogla više o njima da saznam? Veliko je pitanje kako bi izgledao savremeni salonski život, i vjerujem da ti saloni mogu da nam daju neke odgovore! Pretpostavljam da je možda jedan od motiva da se salonska kultura održava takav odnos prema kolekcionarstvu, koje svakako često podrazumijeva i fetišizaciju predmeta. J (o “drugim” kulturama i fetišu je pisao William Pietz, to sam zaboravila da pomenem u prethodnom komentaruJ) Hvala na svim ovim razmišljanjima, više su nego korisna! Puno pozdrava! |
![]() | Re: Muzealizacija građanskih salona iz XIX vijeka |
Draga Katarina,
Dogovoreno! Saloni, vrtovi, konvencije, kodovi... sve drage teme
![]() Hvala i tebi, pozdrav,
Dimitrije
hypnison@yahoo.com |