Picture of Nikola Krstović
Savremeno i Disonantno
by Nikola Krstović - Monday, 27 April 2020, 11:44 AM
 
Još jedna misao: Nisu li ove dve reči zapravo sininimi. Kao u Dušicinoj priči - vrlina je postala najveći greh.
Picture of Dimitrije Tadic
Re: Savremeno i Disonantno
by Dimitrije Tadic - Monday, 27 April 2020, 06:02 PM
 
Drage kolege,

Nisu za džabe stare gospođe sočno govorile za lepog muškarca - "Lep kao greh!" smile Lepota je, znamo, vrlina.

KOMENTAR NA PREZENTACIJU - ISIDORA BANJAC

Odlična prezentacija (kao i sve ostale!), izložen istorijski prikaz, osnovni koncepti, nešto sam naučio, nečeg sam se podsetio. Veoma mi se dopada i ton prezentacije jer je odmeren i to je poseban kvalitet. Godinama se susrećem sa vrlo pretencioznim i zapravo nekritičkim odnosom prema socijalističkom nasleđu i SFRJ jer je to način da se izgradi pozicija moći što podrazumeva one koji su "osvešćeni" i one koje treba emancipovati (ne govorim o desničarima več nažalost o tzv kulturnim krugovima). Tako zapravo disonantno govorimo o disonantnom nasleđu.

Kao što stoji u prezentaciji, Muzej revolucije je bio smešten u zgradi na današnjem Trgu Nikole Pašiča i može da bude simptomatično da je iseljen kako bi na njegovo mesto došao Istorijski muzej Srbije koji danas ima vrlo "nacionalno osvešćene" programe.

Ono što bi mogla da bude kritika jeste da bi ideje možda bile jasnije da je manje teksta ili da se osnovne ideje iz teksta izdvoje vizuelno (nekim posebnim boldovanjem npr).

Sa tehničke strane, zamerka se odnosi na slajdove 3 i 10 jer ne samo da se tekst slabije čita jer je postavljen preko fotografije nego na nekim mestima je i sasvim nečitljiv (ili ja bar ne vidim).

Možda progovara umetnik iz mene ali ne mogu da se ne pitam zašto je pozadina za tekst nešto što liči na stari spis, pergament... Ako se u prezentaciji govori o tome da je nasleđe disonantno, da zavisi od interpretacije i da SFRJ nasleđe po Kuljiću "ne želi da prođe" onda bi možda bila prikladnija neka druga pozadina koja ne sugeriše starinu. Ovo je samo razmišljanje...

Veoma efektan i disonantan poslednji slajd! smile

KOMENTAR NA PREZENTACIJU - NELA TONKOVIĆ

Prezentacija je straight to the point i daje važne nedoumice i pitanja o svrsishodnosti postojanja muzeja savremene umetnosti. Vrlo je the less is more, što ja uvek volim da vidim jer daje posebno ubedljiv ton i sigurnost da autor prezentacije vlada temom.

Kažu i da se majstori prezentacije prepoznaju po malom broju slajdova. Pošto ovom prilikom prezentacije ne prate javna obraćanja, fali mi još malo sadržaja a znam da bi Nela to javno uradila savršeno. Znam iz iskustva, slušao sam više puta smile

Veliki pozdrav svima,
Dimitrije










 
Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Re: Savremeno i Disonantno
by Isidora Banjac - Wednesday, 29 April 2020, 12:57 PM
 
Dragi Dimitrije,

hvala ti puno na svim komentarima smile.
Što se tiče slajdova 3 i 10, slažem se da je to moglo malo pametnije da se odradi, ali sam htjela da učinim prezentaciju malo vizuelno privlačnijom, te sam stoga birala te pozadine, a od svih ove su bile najbolje rješenje. Ali da, nije baš najbolje ispalo, više sam razmišljala o estetici nego o funkcionalnosti. I takođe, slažem se da je možda previše teksta, jer sam se trudila da što više ispišem, da ne bih slučajno nešto propustila, pogotovo jer nemamo mogućnost da izlažemo prezentaciju. Hvala ti, savjeti su korisni za neku sledeću prezentaciju smile. I što se tiče dizajna, ja ga nisam shvatila kao starinski, nisam iskreno ni previše razmišljala o njemu, izabrala sam ga jer mi je najviše odgovarao zbog crvenih slova, a poprilično je jednostavan i ne previše upadljiv.
To što si primjetio za Muzej revolucije i Istorijski muzej je jako zanimljivo, i ja sam o tome razmišljala, ali moram da te ispravim, jer Muzej revolucije je bio samo privremeno na mjestu gdje je već postojao Istorijski muzej, stoga nije iseljen zbog njega.
Ali je zanimljivo opažanje, meni je to padalo na um dok sam čitala o slovenačkom Muzeju revolucije, jer je na njegovo mjesto došao nacionalni istorijski muzej, a sa njim i nova čitanja istorije. Svakako, dosta zanimljivo za razmišljanje o tome kako muzeji prolaze kroz istorijske vrtloge, i kako ih svaka nova generacija drugačije percipira.
Nadam se da ćemo imati prilike i da uživo razgovaramo o ovim temama, uskoro :D.

Pozdravljam te

Picture of Dimitrije Tadic
Re: Odgovor: Re: Savremeno i Disonantno
by Dimitrije Tadic - Wednesday, 29 April 2020, 03:32 PM
 
Draga Isidora,

Hvala i tebi, i hvala na ispravci, nisam znao da je Istorijski muzej Srbije već bio u zgradi. Pošto govorimo o zgradi u kojoj je i Ministartstvo kulture, viđao sam zaposlene Muzeja revolucije, tamo je bila i kancelarija tadašnje direktorke Ljiljane Cetinić a i Nenada Radića koji je tada bio kustos muzeja. U ministartsvo sam došao 2001. godine i posle nekoliko godina (ne sećam se više kada tačno), oni su svi iseljeni i otišli su u zgradu Muzeja 25.maj. Onda se pojavio Istorijski muzej sa svojim programima u zgradi pa sam mislio da su se oni tada uselili.

Sećam se i jednog uznemirujućeg opažanja - poneli su sa sobom sav originalan nameštaj koji je projektovan za zgradu (pretpostavljam da je to bilo njihovo vlasništvo formalno a možda i nije). Zgrada je jako lep primer modernizma međuratnog perioda (koliko znam, u pitanju su 30-te, zgrada je građena za Agrarnu banku) i mislim jedna od ne tako mnogobrojnih javnih građevina tog perioda za koju je posebno rađen i nameštaj. Ali, ako su decenijama, posebno nakon 2. sv. rata čupane origanlne brave (jako elegantne, kvadratne, ostalo ih je par) i parket, kontinuirano odnošen nameštaj, polupani originalni porculanski toaleti (čuvam kod kuće negde komade frizova - dekoracije od crnog porcelana)... što ne bi i oni odneli ostatak. A par njihovih kancelarija je bilo opstalo kao celine (parket, nameštaj, lusteri). Nismo mi kao francuzi, "kod nas u Francuskoj" npr postoje danas vođenja kroz baštinu javnih ustanova Remsa, koji je kao grad bio jako uništen u 1. sv. ratu, pa se te ture odnose na međuratnu art nouveau i art deco baštinu smile Eto jedne moje lične, mikro istorije slikovite za makro istoriju smile

Ako te bude zanimalo, pogledaj onaj moj prevod Andre Šastela, meni je knjiga bila otkrovenje a govori o uništavanju/"prenameni" baštine kroz istoriju i buđenja svesti o kulturi kao opštem dobru. Veza sa tvojom temom je da ne treba uvek sve da posmatramo kroz prizmu ideološkog ili političkog, jer život prosto nekad ima svoje "banalne" zakonitosti. Upravo je to bilo do skoro, čini mi se, jako zastupljeno teorijsko gledanje na stvari koja je po meni velika zabluda i vrlo često vodi do veoma pogrešnih zaključaka a knjiga Šastela to jako lepo i ilustruje.

Pozdrav,
Dimitrije



Picture of Dušica Popović
Re: Savremeno i Disonantno
by Dušica Popović - Tuesday, 28 April 2020, 02:26 PM
 
Dragi Nikola,


U Kortasarovoj priči satirička oštrica počiva na isticanju činjenice da su svi ad hoc pokušaji "popravljanja" ljudske vrste osuđeni na propast tj. na pretvaranje u sopstvenu suprotnost. U svrhe postizanja i/ili očuvanja "savršenstva" nije moguće naći najefikasnije i najbrže sredstvo (npr. karantin) a najlakše je izgubiti se u nedovoljno promišljenim rešenjima jer pomenuta sredstva mogu biti takva da ukidaju ili obesmišljavaju cilj, postajući sama sebi cilj (što se redovno dešava).

A svakako da su disonantnost i savremenost postali gotovo sinonimi - ali to ne znači nužno da je tu u pitanju devalvacija savremenosti, pošto disonantnost nije uvek loša. Naprotiv, kao što je poznato, odsustvo konsenzusa je neretko obavezan pratilac svakog kritičkog mišljenja. Naša savremenost odbija azil u (bilo kom) vremenu, ona nema neki cilj/svrhu koji treba da ostvari, nešto što može/treba neizostavno da zaobiđe i sl.; ona očigledno može da apsorbuje sve konstruktivne i destruktivne protivrečnosti jer je njena vrlina u putu (kao Tao smile).

Podrav,

Dušica


Pozdrav,

Dušica


Picture of Dušica Popović
Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU ISIDORE BANJAC
by Dušica Popović - Tuesday, 28 April 2020, 02:38 PM
 
Draga Isidora,


Slažem se sa većinom Dimitrijevih zapažanja. Ipak, moram da primetim da prezentaciji nedostaje tvoja autorska perspektiva, s obzirom da deluje suviše "neutralno".

Zanimljivo je da centralna institucija Muzeja revolucije nije dobila sopstvenu zgradu dok su je ostale njoj podređene institucije imale. Da li to možda govori o "političkom nesvesnom" koje je sabotiralo izgradnju zgrade posvećene jedinstvenoj istoriji jedinstvenog naroda, zalažući se sve vreme za disonantne, partikularne, nacionalističke narative (i njihove institucije)? big grin

Pozdrav,

Dušica
Picture of Dimitrije Tadic
Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU ISIDORE BANJAC
by Dimitrije Tadic - Tuesday, 28 April 2020, 06:43 PM
 
Evo da malo pridodam polemičkog tona... Spomenuti Kuljić smatra da je prisutna opsena postmoderne da su sve slike prošlosti ravnopravne konstukcije te da je zapravo slep onaj koji vidi sve. Ono što Isidoru zanima, kako vidim stvar, upravo je okvir koji ukazuje na opasnost od politizacije prošlosti koja se oslanja na disonantnost. S tim u vezi, problem nije konfliktnost u kritičkom mišljenju već odsustvo kritičkog mišljenja.

Iako je naša savremenost izgubila velike narative ispada da su nam i danas potrebni ideali i "krvnička ubeđenost", kako su to zvali (francuski) nadrealisti u svojoj revoluciji. Uz odmerenost Isidorinog tona, meni je njena krvnička ubeđenost vrlo jasna smile
Picture of Ana Knezevic
Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU ISIDORE BANJAC
by Ana Knezevic - Tuesday, 28 April 2020, 07:50 PM
 
Evo i mene - pogledala sam obe prezentacije. Pre nego što počnem sa komentarima, slažem se sa Nikolom - primorani smo da sterilišemo naš kurs i nadam se da ćemo u bližoj budućnosti moći da se vratimo redovnim aktivnostima, koje na uslove mog rada sigurno utiču efektnije.

Dušice, hvala za priču koju si podelila sa nama - svakako je u "duhu vremena". smile

Isidora,

I ja mislim da je tvoja prezentacija super, i da si nam predstavila priču o SFRJ muzejima revolucije kao disonantnom nasleđu. Slažem se sa Dimitrijem u vezi teksta na fotkama - i meni je bilo teško da čitam, selektovala sam tekst da bih mogla da pročitam. Mislim da to nije veliki problem kada slušamo prezentaciju, ali kada moramo da budemo sami kućama i "mute" bolje je da imamo jasan kontrast pozadine i teksta.
Što se tiče Kuljića i pomenutog "manje neutralnog tona" evo kako ja to vidim - Kuljić je svakako autor koji, kako on to kaže, u savremenoj "radosnoj relativnosti stvari" uspeva da ima svoj jasan kritički ton i stav, i mislim da vrlo motivišuće deluje na istraživanje bilo koje vrste u smislu izgradnje i jasnog iskazivanja stava. Što se tvog tona Isidora tiče, on će se sigurno pooštravati kako teče istaživanje i rad (tako sam bar shvatila onaj simpatični smajli na jednom od slajdova na kome nam nastavak najavljuješ).
Kad sam posetila Meštrovićev paviljon pre dve godine, u okviru izložbe bio je i ovaj rad: https://vimeo.com/315194603 (baci pogled, možda ti bude zanimljivo). Meni svakako jeste bilo, ta zgrada je impresivna, a kada se shvati njena istorija, svako ima želju da sazna što više o njoj.
Sve u svemu, ja mislim da je prezentacija odlična i da je početna tačka tvog daljeg istraživanja i razmišljanja o temi.


Nela,
Prezentacija je vrlo zabavna i dinamična. Dopada mi se spoj stavova koje si izabrala poput Gombriha, Stajn, Marinetija i istorije - geneze ideje muzeja savremene umetnosti. Svakako, fokus prezentacije jesu, kako si i ti sama navela, otvorena pitanja na koja se odgovori još uvek traže.
Prezentacija je tako sklopljena da mi, kao posmatrači (ili u dobra stara vremena slušaoci) ne možemo a da ne počnemo da odgovaramo na postavljena pitanja. Ili da bar pokušamo. Ono koje se meni čini najintrigantnijim jeste pitanje da li je delo savremene umetnosti muzealija. Možda čak i od njega, kao nukleusa kreću sva ostala pitanja. Ako se kaže da jeste (a ja na primer mislim da jeste) onda dolazimo do toga da utisak muzeja savremene umetnosti kao trezora nije posledica diskutabilne muzealnosti dela savremene umetnosti, već procesa njihove muzealizacije, a taj problem otvara sva druga pitanja koja si postavila. Bilo bi vrlo zanimljivo zapravo gledati/čitati nastavak prezentacije koja bi u polemičkom tonu davala raznolike odgovore na postavljena pitanja (a da smo u "normalnim" Tempus uslovima, sigurna sam da bismo oko svih ovih tema razvili žustre live rasprave).

Eto, toliko od mene za sada, super su obe prezentacije i obe su me trgle iz karantinske prokrastinacije - hvala vam obema.

Pozdrav!
Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU ISIDORE BANJAC
by Isidora Banjac - Wednesday, 29 April 2020, 01:47 PM
 
Draga Ana,

hvala na komentarima smile.
Slažem se sa tim zamjerkama, već sam i Dimitriju odgovarala, više sam se trudila da izgleda zanimljivo, pa sam platila danak haha.
Hvala na videu, pogledaću ga, zaista je impresivna i građevina i njena istorija. I ja mislim da će se ton mijenjati u zavisnosti od napretka, jer ovo je zaista samo početni okvir, i neke moguće smjernice za nastavak. A i ova situacija mi je malo otežala (kao i svima vjerovatno) i nalaženje literature i izvora, tako da nisam za sad širila dalje, ali vjerujem da ima dobrog materijala za istraživanje.
Drago mi je da su te prezentacije uspjele razdrmati veliki osmeh.

Pozdravljam smile
Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU ISIDORE BANJAC
by Isidora Banjac - Wednesday, 29 April 2020, 01:37 PM
 
Draga Dušice,

hvala na komentarima smile.
Što se tiče autorske perspektive i neutralnosti, problem koji mene zanima odnosi ne ideologizaciju i manipulaciju prošlošću, čime se brišu jasne razlike između istine i izmišljotine, u korist dobijanja politički poželjne slike prošlosti. Takva politika marginalizacije, sakrivanja, izvrtanja, namjernog uklanjanja prošlosti i baštine nikad nije dobro završila, pa imamo primjer i devedesetih kad su mnoge stvari eskalirale. Tako da, mislim da je odsustvo kritičkog odnosa, kako je to i Dimitrije lijepo primjetio i napisao, ali i ravnodušnost glavni problem odnosa prema prošlosti i njenoj disonantnosti.

Pozdrav smile
Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU ISIDORE BANJAC
by Isidora Banjac - Thursday, 30 April 2020, 07:41 AM
 
Izvini Dušice, previdjela sam ovaj komentar i pitanje juče.

Pa mislim da u ovom slučaju nije riječ o tome, jer sve te institucije koje sam navela su isto tako bile dio političkog mehanizma i prezentovale su zvaničnu istoriju i slavile socijalizam. Tek kasnije, za vrijeme i nakon rata te institucije postaju ''disonantne'', te neke od njih postaju nacionalni muzeji.
A što se tiče gradnje glavnog muzeja revolucije, čini se da je tu više riječ o projektu koji je premašivao tadašnje mogućnosti. Nedostatak finansija je stopirao gradnju osamdesetih, kada polako kreće destabilizacija države, zatim rat, a poslije se gubi potreba za takvom institucijom.
A ako se nešto više krije iza toga (mada ne vidim neki razlog za to), nisam još uvijek to otkrila smile.
Picture of Dušica Popović
Re: Odgovor: Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU ISIDORE BANJAC
by Dušica Popović - Thursday, 30 April 2020, 08:03 AM
 
Draga Isidora,


To je bila samo šala big grin


Pozdrav,

Dušica
Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Re: Odgovor: Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU ISIDORE BANJAC
by Isidora Banjac - Thursday, 30 April 2020, 08:12 AM
 
Ahaa haha, a to i ima više smisla smile. Teško mi je bilo na ovaj način procijeniti haha.

Pozdrav smile
vrati mikrofon
KOMENTAR NA PREZENTACIJU: MUZEJ I SAVREMENA UMETNOST
by Mihailo Vasiljević - Wednesday, 29 April 2020, 12:42 PM
 
KOMENTAR NA PREZENTACIJU: MUZEJ I SAVREMENA UMETNOST

Draga Nela, 

moj utisak je da je tvoja prezentacija odlično dizajnirana - format, font, raspored, veličina i boja - sve deluje vrlo jednostavno, jasno i dobro osmišljeno. Dopada mi se popartovska atmosfera.

Kombinacija kratkog istorijskog pregleda, aktuelnih pitanja i vrlo zanimljivih citata deluje vrlo podsticajno za dalja razmatranja.

Nemam nikakve zamerke, prezentacija je na vrlo visokom nivou. Pitam se da li bi ilustracije i veća razuđenost teksta (isti obim teksta na više slajdova) delovali još bolje. Ilustracije bi morale da budu podjednako pažljivo izabrane, što nije jednostavno. Naravno, ovako bez slika i sa manjim brojem slajdova sve izgleda grafički elegantnije.

Pozdravljam te,

Mihailo
vrati mikrofon
Re: Savremeno i Disonantno
by Mihailo Vasiljević - Wednesday, 29 April 2020, 02:08 PM
 
KOMENTAR NA PREZENTACIJU: DISONANTNO NASLEĐE

Draga Isidora,

Tvoja prezentacija je zanimljiva i informativna. Dopada mi se koncepcija - prvo objašnjavanje pojmova, zatim istorijski okvir i primeri i na kraju zaključak. Sve je balansirano i dosledno.

Ilustracije mi deluju jako zanimljivo, žao mi je što ih nema još više. Tvoj zaključak "Dalja pitanja i razmatranja..." mi se čini suštinski važnim jer u toj analizi verovatno leže odgovori na mnoga pitanja u vezi sa ovom temom.

Čini mi se da su neki slajdovi optrećeni tekstom (naročito 2, 4 i 22). Možda bi bilo bolje da se tekst skrati ili da se podeli na više slajdova.

Kolege su već primetile, i meni pozadine izgledaju nezgodno - tamo gde su fotografije tekst nije čitljiv. Čini mi se da je najbolje izbegavati dezene koje Power Point nudi, naročito preko cele prezentacije. Kombinacija fonta ili ilustracija i tih dezena uvek deluje problematično.

U vezi sa tim i boja slova mi ne izgleda kao dobro rešenje - sa tamnijom varijantom crvene boje gubi se veza sa revolucijom.

Ovo su naravno samo tehničke stvari, ali mogu da doprinesu da prezentacija bude još bolja i jasnija.

Pozdravljam te,

Mihailo
Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Re: Savremeno i Disonantno
by Isidora Banjac - Thursday, 30 April 2020, 07:46 AM
 
Dragi Mihailo,

hvala puno na komentarima i sugestijama smešak.

Svakako je korisno poslušati savjete i za tehničke stvari, naročito jer se ne snalazim baš najbolje u tome. Slažem se sa sugestijama, i ja sam to uočila, ali sam odlučila ipak da idem sa tim, jer nisam smislila bolja rješenja.
Hvala ti, uvijek je dobro te stvari imati uvid za neki budući rad.

Pozdravljam te smile
vrati mikrofon
Re: Odgovor: Re: Savremeno i Disonantno
by Mihailo Vasiljević - Thursday, 30 April 2020, 08:24 AM
 
smile
Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Savremeno i Disonantno
by Isidora Banjac - Thursday, 30 April 2020, 08:17 AM
 
Draga Nela,

što se prezentacije tiče, zaista je sjajna, lijepo dizajnirana, jasno i precizno napisana, i vrlo zanimljiva za razmišljanje. Sviđa mi se način na koji si nas provela kroz razmišljanja o muzeju savremene, i taj završetak sa vrlo zanimljivim pitanjima. Nemam niti jednu zamjerku, niti poseban komentar, zaista je odlično urađeno.

Pozdrav smešak
Picture of Ana Novakovic
Re: Odgovor: Savremeno i Disonantno
by Ana Novakovic - Thursday, 30 April 2020, 05:58 PM
 
Komentari na Disonantno nasledje Isidore Banjac
U vizuelnom smislu meni je samo "zaprala" oci neuskladjenost izmedju boje pozadine i teksta, jer na momente deluje teze citljivo. Na str.3 " Muzeji revolucije", teze je citljivo zbog boje slova. Ako izuzmem to, osvrt na Muzeje revolucije Ljubljane, Zagreba, Sarajeva, Beograda nakon raspada SFRJ, je odlican. Odlican prikaz i te "istorijske nedoumice" upakovane jako vesto. Najinprirativniji je kraj na strani 25. i on poziva na dublju analizu. Kao da ponovo bruji ona cuvena sentenca SKJ ili KPJ " I posle Tita, Tito! " Iako Tito stoji za govornicom i oprasta se recenicom : "Hvala na paznji". Cini mi se da je to dobro upakovana metafora ovih vremena. Da li mi zivimo u jednom filmu samo sa drugim "akterom" unutar totalitarnog rezima? I hocemo li to: " Hvala na paznji", doziveti za ovozemaljskog nam zivota? Hvala ti draga Isidora na prezentaciji koja nam priblizava muzeje revolucije, i muzeje bez revolucije. Odlicna igra reci, temeljna prezentacija, i nadasve jako zanimljiva.
Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Re: Odgovor: Savremeno i Disonantno
by Isidora Banjac - Sunday, 3 May 2020, 12:03 PM
 
Draga Ana,

hvala ti na komentarima smešak

Drago mi je da ti se svidjela prezentacija i da te navela na razmišljanje. Zanimljiva su mi razmišljanja i asocijacije na koja te je kraj podstakao, i onu fotografiju u kontekstu teme disonatnosti možemo tumači različito, pa i tako kako si ti navela.
I prikazana je tu sa ciljem da podstakne na razmišljanje smile.

Pozdravljam te veliki osmeh
Picture of Aleksandar Joksimovic
Re: Savremeno i Disonantno
by Aleksandar Joksimovic - Tuesday, 5 May 2020, 06:10 PM
 

Draga Nela,

Uživao sam u tvojoj prezentaciji, jer mi je sve bilo vrlo jasno, a pre svega pismeno. Jedino za tvoj rad nisam dao komentar, mada sam ga više puta pročitao i mogu sa sigurnošću da kažem: ’’ Ti zapravo pišeš, kao što govoriš’’. Sviđa mi se tvoj stil pisanja i način izražavanja. Takva je i ova prezentacija, kratka, jasna i pitka.

A nama se pije samo limunada...Ahahaha..pa da krenem:

Slajd br.3. – Genijalni su mi svi ovi citati u kojima se poriče postojanje muzeja savremene umetnosti, jer se slažem sasvim. ’’ Javne spavaonice u kojima se zauvek spava pored bića koja mrziš ili koja ne poznaješ’’...Ahahahaha. Genijalno, mada mi aludira na činjenicu da se publika za modernu, a posebno za savremenu umetnost edukuje u dužem vremenskom periodu uz pomoći intelektualnih doskočica. Pa mi je stoga i samo razlučivanje modernog od savremenog uslovljeno vremenom konzumacije i prihvatanja. Moderno je po nekom mom mišljenju i shvatanju pojam koji je već neko vreme ustaljeno i prihvaćeno, a savremeno je nešto što nastaje ’’sada’’ u ovom trenutku, koje vremenom postaje moderno. Tako gledam na modernu i na savremenu umetnost.

Iz knjige koju si nam priložila (iskreno nisam uspeo svih 380 strana da pročitam...ali sam pronašao neke odgovore na tvoja pitanja, ali i na neka moja. ''savremeno umetničko delo odnosi se samo na dela živih umetnika koji rade i proizvode u trenutku dok govorimo str.14.’’

Slajd br.4. – Muzej savremene umetnosti – prvi pokušaj. Baš čudno da se Dimitrije nije zainteresovao za ova pitanja akvizicije Luvra. Ideja je genijalna u prikupljanju ’’umetničkih dela iz sadašnjosti za budućnost’’. Možda bi mogla da mu pomogneš da uvidi da li su to dela bila isključivo francuskih umetnika ili su odabrana dela živih umetnika paradoksalno, muzealizovana nakon njihove smrti kao odraz prikrivenog postkolonijalizma i diplomatije poniženja. Jedino što mi nije jasno, zašto se Muzej živih umetnika uopšte nadovezivao na Luvr. Ni po meni tu nema institucionalne logike.

Slajd br. 5. - Fluidnost kolekcije – Genijalan mi je dogovor pomenuta tri muzeja, ali jasno mi je što do realizacije nije došlo, jer nije trebao ni da postoji predlog u iskazivanju istorijske slike razvoja umetnosti koju je Metropoliten želeo da istakne. Stoga mi je predlog Novog muzeja savremene umetnosti mnogo logičniji. Polu-stalna kolekcija dela živih savremenih umetnika, koja se nakon dvadeset godina menja pošto su ista dela postala moderna. Drugim rečima, muzej postaje sredstvo za osamostaljenje ovog termina i njegov prelazak od jedne žanrovske ili pak možda stilske, kontekstualne odrednice, u stabilnu istoričarsko-umetničku kategoriju. Str.14.


Slajd br.6.Temporalna ili vrednosna odrednica? Ovo svakako može da ti bude polazište razrešenja cele problematike . Po meni su kolekcije MSU upravo ’’prošlost budućnosti’’ a više su od toga, jer su se fosilizovale sa kompletnim muzjeskim enterijerom. Mislim da bi MSU trebao, kao i Muzej moderne umetnosti u Bostonu, da promeni naziv u Galeriju i/ili Insititut za savremenu umetnost. Iskreno od zgrade Doma Vojske bih napravio Muzej moderne umetnosti (ovo su moje pesme , moji snovi). Ja stvarno verujem da se morednost još uvek razvija u korak sa savremenošću.

Slajd br. 7. – Grojsova definicija muzeja savremene umetnosti mi je mnogo prihvatljivija. Više bih voleo da je napisao Institut savremene umentosti za unapređenje i razvoj lokalne produkcije. Imam kompletnu dokumentaciju Fondation Louis Vuitton, biće ti zanimljivo da uvidiš tu kontradiktornost u celom ovom sistemu, kada sam radio tamo 2014. godine, glavni kustos nas je učio da svakom posetiocu moramo da kažemo da je Fondacija nastala sa ciljem prosvećenja Francuske nacije o savremenoj lokalnoj umetnosti, izuzimajući da je 70% izloženih dela savremene umetnosti bilo od nemačkih i američkih umetnika, a ne lokalnih. Evo još nešto za Dimitrija i geopolitiku emocija, a tebi za akvizicionu politiku tzv.muzeja savremene umetnosti. ....iz knjige ...Razvoj muzeja je očigledno prevazišao čak i najoptimističnija očekivanja osnivača. Ne samo da celina svih svetskih muzeja danas predstavlja kolosalno nagomilavanje bogatstva, već pre svega celina posetilaca svih svetskih muzeja bez sumnje predstavlja najveći spektakl čovečanstva oslobođenog materijalnih briga odatog kontempalciji.str.9.

Odlomak koji mi se učinio zanimljiv za tebe :

Savremena umetnost i muzej kritika političke ekonomije umetnosti

Moć, elita i savremena umetnost je tema teksta Terija Smita koji se takođe bavi Gugenhajmovim muzejem u Bilbau. U svojoj analizi Smit se koristi terminom ikonotip, što je kovanica-pokazatelj globalne ikonomije kao svojevrsni derivat Deborove dobro poznate analize spektakularnog društva kao društva u kome su društveni odnosi svedeni na sliku (ikonu). Za Smita su muzeji danas stecišta finansijskog kapitala, odnosno moćni ikonotipovi, gde sadržatelj postaje sadržina, a njihov identitet više ne određuje kolekcija već spektakularna arhitektura. Analizom istorijata građevina Gugenhajmovih muzeja, počevši od prvobitne kontroverzne zgrade Frenk Lojd Rajta, on pokazuje način na koji je došlo do dominacije ikonotipa. U kontekstu dominacije globalnog finansijskog kapitala važno je pitanje mesta i stanja tzv. „istočnoevropske umetnosti” posle Hladnog rata. Kako svedoči Marija Hlavajova, pojava Soros centara za savremenu umetnost u zemljama Istočne Evrope je samo odložila stvaranje lokalnog odgovora na procese kroz koje su društva prolazila. Od 1992. godine, kada je počelo njihovo osnivanje, sa dvostrukom ulogom da deluju kao fondacije za dodelu sredstva za umetničku proizvodnju i kao platforme za novu umetnost (u nameri da se ubrza proces tranzicije), ovi centri su u suštini samo stvorili novi problem – otuđenost od lokalne produkcije. Str.18.

Slajd br. 8. - Odgovori na tvoja pitanja:

1. Da li je muzej savremene umetnosti forma koja je

neuklopiva u osnovnu institucionalnu logiku

muzeja i/ili savremene umetnosti?

Ovo pitanje mi se uklapa u tvoj slajd br.6. Meni je neuklopljiva forma muzeja savremene umetnosti, jer mi je prihvatljivija forma instituta ili galerije.

2. Da li je muzej savremene umetnosti trezor?

Ukoliko ima stalnu postavku koja se konstantno uvećava, onda je trezor. Polu-stalna postavka i zbirka mi je odgovor za anti-trezor sa slajda br.5.

3. Da li je delo savremene umetnosti muzealija?

Jeste, ukoliko odabrano delo ima moć preuređenja prošlosti i omogućava nam slobodu interpretacije odrećenih poruka (informacija) u budućnosti. Ne znam odakle je ova konstatacija izletela iz mojih misli…Ahahahahah. Previše sam čitao ovih dana studije o politici nasleđa.

4. Koji artefakti savremene umetnosti i po kojim

kriterijumima postaju muzealija?

Prema stepenu savremenosti ( originalnosti, provokativnosti, upotrebljivosti, aktuelnosti, informativnosti…) J

5. Kakav odnos te muzealije imaju prema sadašnjosti,

a kakav prema budućnosti?

Informativni proces koji se svodi na odnos starog i novog.

Vokabular.org

Vokabular.org

Draga Nela,

pišem ti ovo pismo, sa nadom da ćeš ga pročitati, jer sagledavši sve komentare naših dragih kolega, od tebe ni traga ni glasa. Ovo su moji komentari na tvoju temu interesovanja i prezentaciju. Teren je vrlo klizav, i otvara brojne polemike. Nadam se da te neću zbuniti svojim naivnim ’’shvatanjem’’ razlike između moderne i savremene umetnosti. Ukoliko pročitaš ovo naše priključenije, uoči Petrovdana, ti pusti koje slovo čisto da znamo da si zdravo i živo.

Veliki pozdrav,

Aleksandar

Picture of Aleksandar Joksimovic
Re: Savremeno i Disonantno
by Aleksandar Joksimovic - Tuesday, 5 May 2020, 07:08 PM
 

p.s. Iz knjige koju si nam priložila (iskreno nisam uspeo svih 380 strana da pročitam...ali sam pronašao neke odgovore na tvoja pitanja
Picture of Aleksandar Joksimovic
Re: Savremeno i Disonantno
by Aleksandar Joksimovic - Wednesday, 6 May 2020, 05:16 PM
 

Draga Isidora,

evo mojih komentara na tvoju prezentaciju: DISONANTNO

Slajd br.2 Disonantno nasleđe –

· U vezi pojma disonantnog nasleđa me buni što pomenuti autori John E. Tunbridge i Greory ukazuju na konfliktnu prirodu nasleđa. Po meni nasleđe samo po sebi ne može da bude konfliktno, jedino što konflikt u vezi nasleđa nastaje lošom medijacijom među narodima i narodnostima. Tražeći brojne podatke za Dimitrijevu prezentaciju, naišao sam na rad njegove i moje profesorke Milane Dragićević-Šešić, koja se u jednom delu posebno osvrće na geopolitiku emocija, a vrlo lepo objašnjava pojam baštine nasilja. ’’Autorka zaključuje da je danas svim balkanskim zemljama potreban sintetički sveobuhvatni pogled na kulturu Balkana iz transnacionalne i transkulturalne perspektive. Taj pogled zahteva odnos prema sopstvenom nasleđu i nasleđu drugih grupa bez prisvajanja i zanemarivanja uz posebnu pažnju poklonjenu baštini nasilja. Istovremeno, neophodno je i inoviranje metoda upravljanja nasleđem, uvođenje metoda medijacije, te uključivanje materijalnog i nematerijalnog nasleđa u kulturnu, obrazovnu i turističku ponudu svake pojedine zemlje.’’

· Stoga, poruke o prošlosti koje se vezuju za nasleđe neće nikada biti jednolične i istovetne, slažem se u tome, uvek ćemo ih različito tumačiti i razumeti.

· Da li je svako nasleđe disonantno? Ovo pitanje i mene buni...Razmišljao sam i na ovu temu, pa sam dugo verovao da sve ono na šta može da se stavi tapija je disonantno (što se po meni odnosi na materijalno i nematerijalno nasleđe, ali za prirodno nasleđe donekle je druga priča, prirodu čovek ne može da brendira, dok je u socijalističkoj spomeničkoj skulpturi ona scenografija koja uvek ima univerzalnu simboliku. Spomenik na mestu stradanja je disonantan ako se prebrojavaju žrtve koje su nacionalnosti, ali priroda je neutralna.). Još mislim na ovu tvoju konstataciju i na pitanje samom sebi povodom disonantnosti nasleđa.

Slajd br.3. – Ovaj slajd bih pre oslovio Disonantno nasleđe revolucije/ nasilja i time ga preuredio. U tezama bih stavio šta sve ulazi u ovu grupu nasleđa : mesta stradanja, masovne grobnice, vojna groblja, logori, stratišta...Ukoliko uzmemo da je politička revolucija (sem kulturne) preobraćanje nasiljem. Izbacio bih ovaj citat Dolores Ivanuše, kao i nabrajanje: ’’Muzeji, tematske izložbe, spomen područja....’’

Slajd br.4. – Izbacio bih prve dve teze. Po meni su nepotrebne. Počeo bih sa trećom tezom nastanka muzeja revolucije, na koju se nadovezuje informacija o zadatku i izložbenoj delatnosti. Ovo mi je zanimljivo, jer mi (Jugosloveni) tek tada počinjemo da istražujemo revolucionarnu prošlost, koja je trebala da opravda legitimitet revolucije radničke klase i NOB-a u II svetskom ratu. Mada ako pogledamo bolje, revolucije iz prošlosti su bile druge po redu muzealizacije, imaš odličan primer Seljačke bune koja se desila 1573.godine, a muzealizovana nakon 400. godina (1973.god. https://www.msb.mhz.hr/ 04.05.2020.).

Slajd br. 5-6. – Osvrt na njihovu sudbinu nakon raspada. Žao mi je što ti Dimitrije nije dao neke dopune iz štiva koje je analizirao, ali evo šta piše prof. dr Šešić : ''U teoriji Dominika Mojsija, za razumevanje društva i društvenih interesa ključno je poznavanje vladajućih kolektivnih emocija. Iako on sam govori da je broj emocija veoma veliki, svoju teoriju fokusirao je na tri ključne – emociju nade, straha i poniženja (Mojsi, 2013). Za razumevanje politika sećanja i odnosa prema nasleđu na Balkanu, važno je utvrditi istorijske procese koji su različita balkanska društva u istim vremenskim periodima emotivno razdvajali. Tako su periodi nakon Berlinskog mira, periodi nade za crnogorsko i srpsko društvo, a period poniženja za bugarsko kojem su oduzete velike teritorije dobijene samo godinu dana pre toga Sanstefanskim mirom. U vreme socijalističke Jugoslavije, za većinu njenih stanovnika, dominantna je kultura nade, dok Grčka, razbijena građanskim ratom i Bugarska i Rumunija uključivanjem u Varšavski pakt, ulaze u složene emotivne procese koje nosi sobom kultura straha (strah od blokovskih sukoba i nuklearnog rata). Ta kultura straha zahvata jugoslovenske narode od devedesetih godina 20. veka iz drugih razloga, da bi ubrzo Srbija ušla u kulturu poniženja, koju karakteriše osećanje nesigurnosti i nelagode, osećanje opadanja istorijskog značaja (stoga i želja da preuzme u celini jugoslovensko nasleđe), teorije zavere, narativi viktimizacije, „mračnog narcisizma“, autodestrukcije...

Slajdovi br. 7,8,9. – Vrlo su mi zanimljivi i prosto me ova evolucija oduševljava, od Narodnooslobodilačkog muzeja(1948.) – Muzej narodne revolucije Slovenije (1962.) –Muzej moderne istorije Slovenije (1994.) do Muzeja savremene istorije Slovenije (2004.). Nela pomagaj ! Da li je ispravno da muzej revolucije bude muzej savremene istorije ?

Slajd br.10. – Muzej revolucije naroda Hrvatske. Slažem se sa kolegama da je na ovom slajdu teško čitljiv tekst, ali sadržaj ima primat. Pročistio bih tekst, u tom smislu da ne dajem akcenat na zdanje u kome je muzej bio nasilno smešten. Svakako arhitektura i istorijat građevina koje su uzurpirane (nasilno pretvarane u muzeje) za muzeje može da ti bude jedno poglavlje u radu.

Slajd br.12. – Ova fotografija je genijalna. Ne znam šta Mihailo misli o njoj?

Slajd br.13. – Draga Isidora, dok sam čitao istorijat Muzeja narodnog oslobođenja u Sarajevu, nekako sam se pitao koja je svrha pretvaranja ovih muzeja revolucije u istorijske muzeje? Da li samo narodi na Balkanu svoj identitet opravdavaju istorijom ratovanja?

Slajd br.15. – Ukoliko pogledaš zbirke svih naših muzeja, one su centralizovane. Vojni muzej u Beogradu ima takvu zbirku i stalnu postavku. Veliča sve narode i narodnosti kroz vekove, a završava se sa bombardovanjem Srbije iz 1999.godine.

Slajd 16,17. – 1959. godine, rodila se ideja o Muzeju revolucije naroda i narodnosti Jugoslavije za koji nikada nije podignuta odgovarajuća zgrada. Ova dva slajda možeš slobodno da spojiš u jedan.

Slajd br.20. – Lepo si istakla ključne stvari

Slajdovi br.21,22. – Izdvajam za tebe odlomke iz rada prof. dr Šešić:

  • · Sa druge strane, interesantno je videti da transkulturalni i transnacionalni identitet Evrope, u procesima evropskog ujedinjenja, gradi se pre svega na „zajedničkoj“ baštini nasilja – u tom smislu su muzeji holokausta danas realizovani u svim zemljama Unije – primer politike sećanja koju gradi nova Evropa. Sve zemlje novih demokratija od Letonije do Mađarske izgradile su svoje muzeje holokausta, stvorile su ili revitalizovale (obnovile na drugačijim principima) mesta sećanja (na holokaust ali i druge oblike masovnih ubijanja tokom i nakon Drugog svetskog rata), iako su do 2000. godine gotovo „obrisale“ sećanja na svoje Jevreje i njihovu kulturnu ulogu. No danas, nova politika sećanja, u trenutku kada u njima nema više značajnijih delatnih zajednica sećanja, obnavlja sećanje na nasleđe nestalih drugih – pa tako u Poljskoj cvetaju festivali jevrejske kulture, filma, etc, ali još uvek ne u Litvaniji i Letoniji.

  • · Obeležavanje Prvog svetskog rata u celom svetu organizuje se na tradicionalni način: vojna istorija, istorija ratova i njihove političke posledice su u prvom planu – a život, kulturološke posledice sasvim su zanemarene. – Ovo mi je draga Isidora ključno u disonantnom nasleđu.

  • ·  Kako gradimo odnose između našeg sopstvenog vremena i istorije Balkana? Kako uspostavljamo sistem sveobuhvatne zaštite nasleđa i da li je on dovoljan da ukaže na kompleksnost i različitost iskustava i doživljaja balkanskih naroda? Šta istražujemo, šta štitimo, a šta izlažemo i činimo vidljivim – tri su osnovna pitanja koja nam ukazuju na politike nasleđa kao segmenta širih kulturnih i javnih politika. Nasleđe je danas primarno političko pitanje – i kada ga zaboravimo i kada ga koristimo. A koristimo tek pojedine „istorijske epizode“, one koje odgovaraju trenutnim političkim stremljenjima, pa se može reći da je to „epizodno pamćenje“, karakteristično za najveći broj balkanskih gradova i država koje neodgovarajuće događaje brišu iz sećanja.

Draga Isidora,

tvoja prezentacija mi je baš bila razumljiva i vrlo primamljiva za razmišljanje i traganja odgovora na neka pitanja koja su mi se postavljala dok sam čitao tekst. Mislim da ti je tema vrlo zanimljiva za istraživanje, pogotovo ukoliko bi analizirala život i kulturološke posledice koje su zanemarene u medijaciji ovog tipa nasleđa. Mislim da je generacija koju spominješ sposobna da objektivno postavi stvari u poimanju kolektivnog identiteta. Nadam se da sam ti svojim komentarima dao dobre smernice.

Tu sam za svaki vid pomoći.

Veliki pozdrav,

Aleksandar

p.s. u prilogu ti dostavljam rad prof. Dr Milene Dragićević-Šešić

naleteo sam i na ove vrlo zanimljive članake

1. https://www.dw.com/sr/arheolozi-u-nema%C4%8Dkim-rovovima/a-44705340

2. https://www.rts.rs/page/magazine/sr/story/511/zanimljivosti/1440642/nova-naucna-oblast-arheologija-prvog-svetskog-rata.html

3. https://www.muzejnasilja.org/

Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Re: Savremeno i Disonantno
by Isidora Banjac - Saturday, 9 May 2020, 10:53 AM
 
Dragi Saša,

evo simbolično odgovor stiže na Dan pobjede smile.

Hvala ti na ovoj analizi, razmišljanjima i komentarima na prezentaciju. Drago mi je da te inspirisala na istraživanje i razmišljanje, i hvala na tekstovima koje si poslao smile

Što se tiče prvog komentara vezanog za konfliktnost, priroda nasljeđa je takva da se za nju vezuju različita značenja, zavisno od onog koji je vrednuje i interpretira, ali kao i što si sam rekao, način njene medijacije proizvodi konflikt.
Takođe, u slajdu 3 sam ostala striktno samo uz muzeje revolucije, jer nisam željela da širim temu i obrađujem mjesta sjećanja, a mislim da je citat Dolores Ivanuše koristan da bi pokazao percepciju muzeja revolucije u socijalizmu.
To pitanje odnosa rata i identiteta na ovim prostorima je zanimljivo, i možda učestalost i uticaj koji su imali u 20. vijeku (ali i ranije) utiče na njihovu upotrebu i značaj u identitetskim određenjima naroda Balkana. Ili se tendenciozni traže stvari koje nas razdvajaju da bi se skrenula pažnja na sve ono što nas spaja. Neminovno je da ratovi imaju važnu istorijsku ulogu, ali je isto važno i pitanje njihove upotrebe, odnosno zloupotrebe, i kako se tim događajima manipuliše u političke svrhe, ali u procesima izgradnje identiteta. Ima tu svakako dosta prostora za razmišljanje.
Što se tiče ovih tehničkih strana, svjesna sam i ja da je moglo ovo i bolje da izgleda, ali korisno je čuti to i od kolega, i hvala ti na tim smjernicama.

Evo, pokušala sam na neka pitanja i razmišljanja da odgovorim, svakako, bilo je jako zanimljivo čitati tvoje komentare i zapažanja, i nadam se da ćemo imati prilike i uživo diskutovati o tome.

Pozdravljam te smile
Picture of Milan Popadić
Re: Savremeno i Disonantno
by Milan Popadić - Thursday, 7 May 2020, 10:02 AM
 
Dragi svi,
Izgubljen sam u beskrajima raznih aktivnosti, pa tek sad stigoh da prođem i kroz ovu vrednu grupu.
Tek, da ne gnjavim suviše, evo jedne zanimljvie publikacije za ljubitelje muzeja u "prvim post-revolucioranim danima": Muzejski priručnik iz 1949 i izvora dosetke Gertrude Štajn o "modernosti muzeja": Luis Mamford, Smrt spomenika (u prilogu; negde na drugoj strani Mamford kaže "ako je spomenik onda nije moderno...").
Lep pozdrav,
Milan