Picture of Nikola Krstović
Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Nikola Krstović - Wednesday, 22 April 2020, 08:52 PM
 
Ove nedelje raspravljamo o "omiljenim" temama ljudi sa ovih prostora.
Znate kako kažu - "Srbin će, da bi prodao pola kila jabuka, pretresti sve od KIne preko Rusije do Amerike"
Držimo se okvira - budimo patriote.
Picture of Isidora Banjac
Odgovor: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Isidora Banjac - Thursday, 23 April 2020, 10:57 AM
 
Dragi Dimitrije,

još ranije sam čitala tvoj pregled ovih knjiga, i tad mi je bilo zanimljivo i zainteresovalo me je. Doduše nismo stigli da diskutujemo javno, i mislim da bi za teme i ideje koje su predstavljene u ovim knjigama to bilo jako dobro, ali šta je tu je.

Što se prezentacije tiče, vizuelno je jako lijepo urađena, naročite pohvale jer nije baš jednostavan zadatak predstaviti pregled knjiga u ovoj formi, bez nekog vizuelnog materijala. Stoga, svaka čast i odličan izbor dizajna veliki osmeh . Tekst je jasno prezentovan, nema ga ni previše ni premalo, a izdvojene su glavne karakteristike i kritički osvrt na djela. Po meni, sve je to jasno formulisano i analizirano, tako da nemam zamjerke za taj dio.
Jedini komentar koji imam jeste vezan za slajd koji se odnosi na "holivudizaciju" savremene umjetnosti, jer mislim da je ostao nedorečen i nejasan. Koliko sam shvatila radi se o savremenoj hiperprodukciji serija i filmova, čije autore Mojsi stavlja u rang velikih autora, iako se radi o potpuno drugačijem kontekstu stvaralaštva? Voljela bih možda da si nam dao malo više o tom segmentu knjige, ali svakako to i ostavlja prostor za neku dalju diskusiju i nije toliko zamjerka koliko komentar vođen mojim ličnim interesovanjima.

Svakako, prezentacija mi je odlična veliki osmeh.

Nadam se da si ste i ti i svi ostali dobro. Pozdrav za sve smešak
Picture of Dimitrije Tadic
Re: Odgovor: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Thursday, 23 April 2020, 02:17 PM
 
Draga Isidora,

Hvala puno na komentarima.

Nisam imao vizuale koje sam mogao baš da koristim pa sam ilustracije sam napravio, doduše u Paint-u. Okružen sam dizajnerima digitalnim majstorima pa dobijem sve na gotovo i nikad nisam savladao Fotošop kako treba.

Što se holivudizacije tiče, jeste, to je priča za sebe. Poenta je da SAD šire svoju meku moć i preko filmske industrije a da se taktike menjaju - poslednjih godina imamo niz filmova i serija koje pretenduju da su umetničke, pa smo tako dobili filmove koji ostaju šuplji i "industrijski" ali vizuelno veoma zanimljivi i po ritmu evropski usporeni kao da je to samo sebi cilj (Swalow npr). Džoker je drugi primer koji tobože kritikuje sistem koji ne funkcioniše a sam je proizvod tog sistema pa vidimo kako mašina usivava svaku "kritiku" i čini je tupom i obesmišljenom. Ono što je deo tog procesa jeste da se ti filmovi i serije tretiraju kao umetnička dela...što je neprihvatljivo smile i naravno opasno jer ima svoju čak i političku funkciju. To se može povezati i sa onim o čemu je govorila Hana Arent ali i neki savremeni autori - specifična nemogućnost mišljenja i estetizacija kapitala.

U poređenju sa "velikim piscima" i onih koji to jesu, želeo sam da izbegnem prizvuk kiča sa potvrđenim vrednostima kao što je Dostojevski pa sam naveo i savremene pisce kao što je Erlend Lu - dakle, poenta je u autentičnosti i umetničkom kvalitetu a ne u kategorisanju na potvrđene vrednosti iz prošlosti i na savremene pisce.

Pozdrav,
Dimitrije
Picture of Ana Novakovic
Re: Odgovor: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Ana Novakovic - Thursday, 23 April 2020, 02:37 PM
 
Dragi Dimitrije, bilo je jedostavno divno gledati, uzivati i razmisljati. Tema je zanimljiva, tera na razmisljanje sama po sebi.
Naslovna strana prezentacije je odlicna. Ja sam je dozivela kao refleksiju emocija koje posmatras, o kojima govoris u radu (strah, ponizenje, nada...sve je tu). I kako bi rekli Francuzi: "par exellence". Na strani br.5 nalazi se krilatica: Izrael- od nade do nespokoja...Moj dozivljaj je bio usko vezan za "dvosmislenu politicku misao" Benjamina Netanjahua, koji je u krugovima Jervrejskih americkih demokrata, od strane cuvenog Berni Sandersa, jednog od celnih ljudi Demokratske stranke u SAD, nazvan " reakcionarnim rasistom", naravno zbog stava prema Palestini. Tako da mi je Benjamin aluzija na vreme sadasnje, i tu krilaticu "od nade do nespokoja", kao da je on licno stvarao.
Gledajuci dalje, uzivala sam na strani br.10, citajuci sve ono sto intimno mislim o Rusima, koliko god to mozda zvucalo preterano. Nikad rusofil nisam ni bila, pa se slazem sa svim stavovima koje iznosi autor, iako su od daleko izrazenih demokratskih stavova.
" Holivudizacija" savremene umetnosti je naslov koji govori sve. Odlican, jasan stav, cak nema nikakve predizmenzioniranosti...
Tako da sam ja uzivala, i dao si mi neke domace zadatke, iz ove prezentacije, koja je da opet ponovim kao papapagaj :" Odlicna!"
Briljatno...i hvala smile.
Picture of Dimitrije Tadic
Re: Odgovor: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Thursday, 23 April 2020, 05:18 PM
 
Draag Ana,

Hvala puno na komentarima a i pohvale znače, kao i kritike.

Drago mi je da te je navelo dalje na razmišljanje...i vidiš, ništa ne znam o tim događijama u američkoj administraciji.

Što se rusa tiče, važno je da budemo politički korektni a ponekad i nekorektni. Pošto sam veliki frankofil, po prirodi stvari ne volim engleze (zanmimljivo je i da mi komunikacija i odnosi sa njima skoro nikada ne idu) ali se trudim da budem i autokritičan i da se čuvam površnog uopštavanja smile
Ton u knjizi prema rusima prosto nije prikladan i donekle je vrlo tipičan pa sam odreagovao na to.

Pozdrav,
Dimitrije


vrati mikrofon
KOMENTAR NA PREZENTACIJU
by Mihailo Vasiljević - Thursday, 23 April 2020, 04:40 PM
 
KOMENTAR NA PREZENTACIJU

Dragi Dimitrije,

moj glavni utisak u vezi sa tvojom prezentacijom u vezi je sa sadržajem koji predstavljaš. Forma prezentacije ne opterećuje sadržaj, odnosno forma je u funkciji prenosa poruke, što mi se čini kao suština i glavni cilj svake prezentacije.

Zaintrigirale su me knjige koje predstavljaš. Svi tvoji komentari mi izgledaju smisleno. Moraću da istražim, ali koliko vidim autor knjiga nije geografski dosledan u smislu korišćenja najznačajnije demokratske tekovine - slobode kritičkog mišljenja.

U vezi sa slajdom broj 15 "Holivudizacija savremene umetnosti" - priznajem da ne razumem poriv da se visok nivo profesionalizma novih zabavljačkih serija izjednačava sa najvišim dometima filma. Ako se izuzme politika ispiranja mozga, to, verovatno, ima veze sa nedovoljnim poznavanjem istorije filma i istorije televizije.
Čini mi se da je možda bolje izbaciti zbunjujuću reč "savremene" i ostaviti samo "umetnosti". Iako razmumem argumente, možda ima smisla biti precizniji sa nabrajanjem autora jer se mešaju kategorije. 
Kada razmišljam o komplikovanim receptima skupih savremenih serija, uvek mislim o nedostižnoj jednostavnosti avangardnog Tvin Piksa.
Uzgred, (i izvinjavam se zbog ekskursa) u Linčovoj kinematografiji uvek je prisutna suptilna kritika američke kulture, što je, uz brojne druge kvalitete, čini vrhunskom američkom umetnošću. Takve stvari su pokazatelj prave vitalnosti i moći, naravno ne lešinarsko-ekonomske, nego kulturne. Ovo se može dovesti u vezu sa poslednjim slajdom, odnosno tvojim zaključkom.

Što se tiče vizuelnog aspekta prezentacije, sve funkcioniše. Voleo bih da ima više ilustracija, ali i ovako je sve čitljivo. Čini mi se da su apstrakne ilustracije koje si stavio izvanredne jer se prevazilaze uobičajena rešenja. + Jedna sitnica, na slajdu broj 3 postoji tehnička greška sa trećom slikom u nizu - pomerena je nekoliko piksela na gore u odnosu na prve dve.

Svaka čast na odličnoj prezentaciji!

Pozdravljam te,

Mihailo
Picture of Dimitrije Tadic
Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU
by Dimitrije Tadic - Thursday, 23 April 2020, 05:58 PM
 
Dragi Mihailo,

Hvala puno na komentarima.

Da, postavljanje ilustracija na slajdu 3 me je zezalo ali mi je izgledao da sam na kraju uspeo..ali znači da nisam ako si baš to primetio smile

Ne bih rekao da autor prosto nije geografski dosledan (iako i tako može da se gleda), kako si rekao, jer mi se pre čini da je reč o kolonijalnom, imperijalnom, mačističkom...kako god da ga nazovemo, stavu autora. To je ono što je još problematičnije jer je zapravo dosledan u svojim problematičnim stavovima. "Najgore" od svega je što je on francuz ali je očito opčinjen Amerikom. Rekao bih i da je na neki način vezan za Ameriku emotivno, možda je tamo studirao a to je tipičan instrument meke moći. Nisam ni ja za džabe bio toliko puta u Francuskoj na plaćenim seminarima, tailor-made boravcima, konferencijama smile To se tako radi. Takođe, pre mislim, iako za to nemamo dokaz, da autor suptilno navodi čitaoce na ideju da su ti scenaristi zaista veliki pisci i da je reč o visokokvalitetnim, umetničkim serijama a vrlo je moguće da to zaista i sam misli. Zato mislim da nije prosto reč o nepozvanju istorije filma, umetnosti iako se, opet, i tako može posmatrati stvar. Tvoj stav da je prosto reč o nepoznavanju stvari veoma mi se sviđa jer ne može biti gospodstveniji! smile

U knjigama ima naravno i kritike prema SAD ali zbog opšteg tona i stvari koje sam naveo u prezentaciji to potpuno bledi.

Sada mi je žao što nisam pravio skrinšotove scena američke (ali i druge) mejnstrim kinematografije sa svim tim suptilnim i naizgled zabavnim ponižavanjem drugih kultura i država kako bi se tim putem slala željena poruka.

Baš mi je drago što spominješ Linča, njega držim za jedinog umetnika američkog filma, bar na osnovu onoga što mi je poznato. Koliko znam, on nije ni voljeno dete Holivuda.

Pozdrav,
Dimitrije




 
Picture of Isidora Vucic
Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU
by Isidora Vucic - Thursday, 23 April 2020, 06:04 PM
 
Kad već pričamo o holivudskim autsajedrima ima jedan film Ričarda Linklatera iz devedesetih koji me je raspametio... Slacker se zove pa eto ako se neko dosađuje u ovim izolacijama toplo preporučujem smile
Picture of Dimitrije Tadic
Re: KOMENTAR NA PREZENTACIJU
by Dimitrije Tadic - Friday, 24 April 2020, 12:40 AM
 
Hvala, čekiram!
Picture of Isidora Vucic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Isidora Vucic - Thursday, 23 April 2020, 05:55 PM
 
Dragi Dimitrije,

Pregledala sam prezentaciju.... nemam nikakve zamerke. Kako uobičavamo da komentarišemo i vizuelni deo tu tek nemam šta da dodam - sjajno izgleda.
Mene je ova tema kao i svaka uostalom koja se bavi uticajem Amerike na pojam kulture i percepciju umetnosti podsetila na Klementa Grinberga, i srećne američke okolnosti kada su neviđeni carevi bežeći pred talasom rata emigrirali tamo, Black Mountain College, Federal Art Project koji su forsirali i dobro orkestriranim propagandnim izložbama opet Grinberg smile to su ja mislim bili prvi koraci.
Emocionalna geografija se opet usvaja iz nekog opšteg javnog diskursa koji se temelji na političkoj i ekonomskoj moći i interesu sistemskog investiranja u nekakav kulturni identitet zemlje koji se naknadno populariše i autor tvoje knjige je izgleda pala žrtva tih opsena - ako sam dobro razumela...
Ipak svaki put kada je država imala interesa da investira u neki kulturni imidž to je imalo dalekosežno dobre posledice za umetnost...to sad pišem jer čitam o Muzeju kneza Pavla hahah ja opet vodu na svoju vodenicu. Ovde ću da se zaustavim.

Super je prezentacija.

Sve vas puno pozdravljam

Picture of Dimitrije Tadic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Thursday, 23 April 2020, 06:23 PM
 
Draga Isidora,

Hvala puno!

Da, Amerika je baš dobro tada profitirala zbog svih tih ljudi koji su tamo otišli a Grinberg je odigrao značajnu ulogu u celom tom procesu nametanja američke umetnosti nakon drugog svetskog rata. To pokazuje i moć likovnih kritičara a te primere imamo i kod nas, iako ciljevi nisu isti i cela stvar je naravno neuporedivo primitivnija.

Ta orkestrirana propaganda, kako kažeš, nam svakako fali a u to ne može da se uđe bez države za koju znamo da je kultura ne zanima.

Pozdrav,
Dimitrije
Picture of Ana Knezevic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Ana Knezevic - Thursday, 23 April 2020, 07:05 PM
 
Dragi Dimitrije,

Pogledala sam i ja prezentaciju, i nije mi bilo teško da pratim pošto sam čitala i raniji prikaz.

Pohvale za prezentaciju, i naravno za naslovnu stranu koja je super (i koju si, kako vidim, napravio u Paint-u). Ima nečeg lepog nostalgičnog u tome (bar za mene).

I dalje stojim iza toga da želim da pročitam tu knjigu upravo zahvaljujući tebi. Dobro je i što si naslovio ppt sa "u službi emocionalne geografije i meke moći" jer upravo to i radiš - pomnim čitanjem pružaš nam kritiku stava autora, koji se da pročitati "između redova".

Ono što meni beskrajno nedostaje, posebno zato što sam samo deo serija gledala, pa mi je jasno o čemu se radi, jesu uvek dopadljive ilustracije koje bi nam i "praktično" pokazale mapu strahova. To bih preporučila za sledeći put.

Ostalo je sve na mestu, tačno formulisano po problemskim tačkama kroz koje nas vodiš.

Na umu su mi dok sam gledala ppt bili i "Koka kola socijalizam" i naravno, Adorno i kulturna industrija.

Eto, toliko od mene za sada, moraću prvom prilikom da pročitam knjigu i posvetim se tom parčetu mape "između očajanja i nade" u njoj, imajući na umu sve probleme koje si nam ti već predočio.

Pozdrav!
Ana
Picture of Dimitrije Tadic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Thursday, 23 April 2020, 07:51 PM
 
Draga Ana,

Hvala na komentarima!

Dobro si osetila, dugo nisam crtao pa sam to uradio sada u Paintu smile

Istina je da najčešće pravim ovakve prezentacije ali me je i tema podstakla da prezentacija bude pročišćena. Zato sam i naslovnu stranu ostavio bez naslova - može da bude intrigantno, pa još i mapa i niti...i sadržaji koji se čitaju kako si rekla "između redova". Probaću sledeći put drugačiju stvar!

Pa da... Adorno sasvim odgovara a i kritičarima današnjeg koncepta kreativnih industrija bi se prezentacija svakako dopala smile

Pomislio sam i da je slikovito da ja Grinberga kojeg isidora spominje znam ne kao likovnog kritičara već kao promotera američke umetnosti, mada donekle logično jer sam autsajder, osnovne studije mi nisu na istoriji umetnosti.

Knjigu dobijaš kad god kažeš a nažalost o Africi nema puno.

Pozdrav,
Dimitrije


Picture of Dušica Popović
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dušica Popović - Friday, 24 April 2020, 10:01 AM
 
Dragi Dimitrije,


Moj utisak je da je prezentacija vrlo uravnotežena i da je sva kritika na mestu. Jedino smatram da bi trebalo biti krajnje pažljiv sa pisanjem imenice Drugi velikim slovom. Naime ona danas predstavlja reziduum imperijalnog, antropološkog, ideološkog, kolonijalnog diskursa: Drugi se uvek određuje prema Prvom (svetu), bilo da je predstavljen kao ono "negativno" ili nesvesno, predcivilizacijsko, iracionalno, nerefleksivno...bilo "pozitivno" ili spontano, hiperkreativno, vitalno, moralno skrupulozno (npr. plemeniti divljak) itd. Drugim rečima, Drugi je tokom XIX i XX veka uvek bio esplicitno ili implicitno u službi Prvog (evroameričkog zapada); njegov negativ, koji je dopunjavao ili proširivao njegovu (ne)svest.
Danas je međutim, uprkos svim nostalgijama za moći i reakcionarnim populistima iz tog dela sveta, evidentno da nisu samo oni ti koji postavljaju referencijalni okvir tumačenja i vrednovanja pa su tako Drugi postali drugi - prosto različiti.

A trebalo bi, po mom mišljenju, i Srbiju odnosno Balkan locirati u okvirima tematike knjige. Tako bi recimo Srbija/Balkan predstavljala kulturu straha i poniženja. Strah sam govori u svoje ime. Poniženje: Srbija "osuđena" na večitu osrednjost, bez prava na samosvesnu refleksiju, na vetrometini između Zapada i Istoka, suviše "meka" za Istok (mali Rusi) i suviše "tvrda" za Zapad (Zapadni Balkan). Jedino što se od nje traži je da se već jednom opredeli ili get matchy matchy with your brandy brand.


Pozdrav,

MATRIOTA (advanced version of patriot)
Picture of Dimitrije Tadic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Friday, 24 April 2020, 10:46 AM
 
Draga Dušice,

Hvala na komentarima.

Slažem se, treba biti pažljiv svakako a nije lako sa tim stvarima. Želeo sam baš da referišem na Drugo kao mračno, necivilizovano, divlje, nepoznato... a čitanje zavisi od konteksta.

U Berlinu postoji Muzej pedera jer je želja bila da se "švule" (ne znam kako se piše na nemačkom) čita prosto kao termin koji faktografski, opisno određuje suštinu stvari a ne kao pogrdna reč iako jeste bila u dugom periodu. Ideja je bila da reš švule očisti od pežorativnog značenja. Za neke je i termin "gej" je problematičan jer ukazuje na značenje lepršavog a još češće "homoseksualac" jer se istorijski homoseksualnošču opisivala bolest. U kvir teoriji neki su vrlo osetljivi na LGBT odrednicu i insitiraju na LGBTQ jer je sveobuhvatnija i ne marginalizuje nikoga a neki opet insistiraju na LGBT+ odrednici a ima i drugih rešenja. Neki smatraju da samom upotrebom termina "marginalizovane grupe" marginalizujemo neke društvene grupe...

Slična zbrka je i sa nazivom mog radnog mesta u ministartvu - savenik za vizuelne umetnosti i multimdije (kako se zove i oblast koju vodim). neki smatraju da termin "vizuelne umetnosti" objedinjava tradicionalne "likovne umetnosti" (visoka, plemenita umetnost) i "primenjene umetnosti" (umetnost sa upotrebnom vrednošću, dakle umenost nižeg ranga) i da se upotrebom termina vizuelne umetnosti prevazilaze takvi tradicionalni stavovi. Drugi opet smatraju da treba zadržati ova dva termina sa novim značenjima i da su vrlo korisni jer su precizni. Tek nema slaganja oko "multimedije" šta to tačno označava pa tako imamo i termin "intermedijalno" npr i nikada nismo sigurni na šta tačno referišemo (praksa koja objedinjava više umetničkih oblasti ili je reč o specifičnoj umetničkoj formi čija se suština nalazi negde između...ili nešto treće). U različitim jezicima i prevodima na srpski tek se pravi konfuzija jer su prakse drugačije - znam za engleski i francuski. Novi zakon koji je skoro donet kod nas (izmene Zakona o kulturi) tek je konfuzan i problematičan a taj zakon bi trebalo upravo da objasni i zapečati upotrebe termina. Tako je moja moja oblast postala: likovne, primenjene, vizuelne umetnosti, dizajn i arhitektura a to nije proizvod ozbiljnog promišljanja već lobističkih uticaja i uranilovke koja treba da prepozna sve aktere.

Pozdrav,
Dimitrije





 
Picture of Dimitrije Tadic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Friday, 24 April 2020, 02:19 PM
 
Pardon...oblast se zove: likovne, primenjene i vizuelne umetnosti, dizajn, umetnička fotografija i arhitektura.

Ovo najpre pišem zbog Mihaila smile

vrati mikrofon
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Mihailo Vasiljević - Friday, 24 April 2020, 02:58 PM
 
smile
Picture of Aleksandar Joksimovic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Aleksandar Joksimovic - Saturday, 25 April 2020, 08:08 AM
 
Dragi Dimitrije,

počeo sam vrlo ozbiljno da iščitavam sve kritike koje su napisane povodom geopolitike emocija i emocionalne geografije. Tome ću se posvetiti ovaj vikend kako bih mogao da ti dam jedan ozbiljan kritički presek tvoje prezentacije. Prosto me zanima šta su drugi rekli o knjizi i kako su predstavili pregled iste. Da li si za par piksela bolji? Potrudiću se da uskoro saznaš. Ahahahaha smile

Veliki pozdrav,

Aleksandar
Picture of Aleksandar Joksimovic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Aleksandar Joksimovic - Saturday, 25 April 2020, 09:25 AM
 
Dragi Dimitrije,
molim te da li možeš da mi pošalješ tvoj rad na ovu temu. Prosto mi je negde zagubljen u svim mailovima koje sam dobijao.

Veliki pozdrav,
Aleksandar
Picture of Dimitrije Tadic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Saturday, 25 April 2020, 11:58 AM
 
Dragi Aleksandre,

Važi! smile
Poslao sam ti i rad.

Pozdrav,
Dimitrije
Picture of Aleksandar Joksimovic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Aleksandar Joksimovic - Sunday, 26 April 2020, 08:40 PM
 

Dragi Dimitrije,

moram ti priznati da sam sve moguće izvore (kritike) za obe knjige iščitao i izanalizirao. Našao sam čak i neke intervjue koje je Mojsij davao i koji su vrlo zanimljivi. Da bih bio siguran u svaki svoj komentar, pročitao sam još jednom tvoje obrazloženje teme teze i rad na osnovu koga si postavio celu prezentaciju. Pa da krenem...

Tvoju prezentaciju sam podelio u pet celina. Prva celina od 5 slajdova je posvećena prvoj knjizi Mojsi-a ’’Geopolitika emocija’’, slajd 6. i 7. ’’Geopolitika televizijskih serija’’, od slajda 8-13. kao problematika istaknuta u obe knjige, sa slajdom 13. konačno iznosiš svoje mišljenje, šta nedostaje kod autora, i slajdovi 14,15, 16. sa zaključcima.

Slajd 3. – Ovaj slajd se oslanja na tvoj drugi pasus na prvoj strani rada. Pošto sam iščitao još neke preglede ove knjige, naveo bih sve tipove emocija koje Mojsij spominje da bismo mogli da shvatimo zašto se opredelio za ključne tri emocije. Zašto su one važnije od ‘’gneva, očaja, mržnje, ozlojađenosti, besa, ljubavi, časti, solidarnosti…’’

Slajd 4,5.- Nakon vrlo lepo urađene klasifikacije zemalja prema kulturi straha, poniženja i nade, pa do nijansi i težih slučaja, fali mi neka konstatacija šta sve emocije objedinjuje. Mojsij ističe da su sve emocije usko povezane sa pojmom POVERENJA.

Slajd 8. – Nedostaje mi da si nam samo naznačio da li problemskim tačkama objedinjuješ geopolitiku emocija i tv serija. Nastojao sam na svoju ruku da od ovog slajda analiziram tekst kao tvoju objedinjenu kritiku za ’’Geopolitiku emocija ’’ i ’’Geopolitiku TV serija’’, mada slajdom 9. jasno se usreseđuješ na odlomke iz druge knjige.

Ne bih se složio da je toliko naklonjen Americi, jer ne treba zaboraviti da je autor vrlo vešt u diplomatiji poniženja : "Osećanje poniženja može da ponekad bude i moćno oružje u diplomatiji, kao što pokazuju brojne epizode u novijoj istoriji Srednjeg istoka. Jedan od načina je da se igra na kartu osećanja krivice drugih naroda koji su učestvovali u ponižavanju vašeg naroda i da se to osećanje koristi za dobijanje ustupaka ili podrške." Francuzi i Amerikanci su vešte diplomate poniženja u igri ustupaka i podrške kolonijalnih stavova. Čak i sam autor smatra da je dvadeseti vek bio ’’američki vek’’ kao vek ’’ideologije’’, što stičem utisak da američko društvo doživljava kao davno svršeno vreme. Bilo bi super da si istakao da 21.vek Mojsij smatra da je ’azijski vek’’ ili ’’vek identiteta’’.

Slajd 10. – Slažem se sa tobom ’’Površno i neprikladno predstavljanje Rusije’’. Naišao sam na jednu vrlo zanimljivu studiju u kojoj se Francuska i Rusija izdvajaju kao jedine države na svetu u kojima su dečija prava - ''dečija duša'' postavljena na najviši nivo.

Slajd 11. – Ovo su mi ključne teze na ovom slajdu!

 Žal za izgubljenim Britanskim carstvom” bila je u srži debate o Bregzitu, upravo u “najstarijoj demokratiji”. Genijalan mi je njegov stav o strahu u Evropi da postane neka vrsta muzeja: "muzeja, veća verzija Venecije, oaza prefinjenog dobrog života i kulture koju ljudi s dinamičnijih kontinenata vole da posećuju ili da tu provode starost, ali da više nije centar stvaralaštva i uticaja na svet."

 Da li su aktivnosti američke administracije i njene američke spoljne politike u dužem periodu odraz demokratskih, humanističkih vrednosti i odgovornog ponašanja super-sile? Da li je grubo korišćenje intrumenata tvrde moći u Iraku npr. odraz imperijalnih težnji?

Slajd 13. – Tvoja šolja čaja

Slajd 14. - Francuski ekonomista Danijel Koen smatra da je postepeno snižavanje nataliteta u južnoj hemisferi direktna posledica popularnosti američkih TV serija, gde su porodice sa dvoje dece postale univerzalni ideal.

U prvoj knjizi imaš fenomenalno objašnjenje na ovo poglavlje iz druge knjige. ’’Ako demokratske države gube poverenje u demokratske modele, i ako autokratski režimi uživaju podršku u svojoj antidemokratskoj praksi, spajajući visoki ekonomski rast i političku stabilnost, najveći gubitnik u takvoj evoluciji je upravo Zapad’’.

Slajd 15. – ’’Mojsi ukazuje u knjizi na to da igrane TV serije nisu postale samo ekvivalent onoga što su u 19. veku bili feljtoni, odnosno glavna odrednica kulture. Scenaristi TV serija, barem oni najbolji, mogu se porediti s najboljim romansijerima onog vremena – od Balzaka, preko Dikensa, do Flobera.’’ (https://www.ekspres.net/scena/u-svetu-serija-scenaristi-postali-najbolji-analiticari-drustva 25.04.2020.)

Dragi Dimitrije,

Ovo su moji komentari na svih 16 slajdova. Prezentacija ti je dobro postavljena (tehničke stvari me ne zanimaju). U pikselima si razvalio! J Uživao sam u kompletnom materijalu, ali samo što sam pre toga morao dobro da se pripremim. Sve mi je bilo jasno i razumljivo, a svestan sam da ti zadatak nije bio nimalo lak, jer su za obe pomenute knjige već dati vrlo ozbiljni pregledi. Stoga sam sve vreme pokušavao da nađem vezu tvoje teme sa prezentovanim sadržajem. Najžalije mi je što nisi izašao iz celog diskursa i izbegao konvencionalnu analizu književnog dela, već da si problematiku iz obe knjige povezao sa svojim temama interesovanja. Upravo si mogao da delove iz obrazloženja teme ubaciš u geopolitiku emocija. Sistem vizuelnih umetnosti u geopolitici emocija.

Delovi iz tvog rada :

1. U globalnom sistemu vizuelnih umetnosti izgrađeni su mehanizmi po kojima se dela savremenih umetnika, kao i njihovi autori, postavljaju kao najreprezentativnije odrednice. Zajednički rad kolekcionara, kustosa i istoričara umetnosti, prodavaca i posrednika, kritičara i galerista a uz infrastrukturnu podršku najpre sajmova umetnosti, fondacija i njihovih izlagačkih prostora, aukcijskih kuća, čak i javnih muzeja najrazvijenih zemalja, direktno kreira prestižne pozicije najrelevatnijih umetnika. Samim tim njihove umetničke prakse ocenjuju se kao najavangardnije, te kao najverodostojnija svedočanstva jedne epohe koja zahtevaju muzealizaciju.

2. Nasuprot tome stoji sasvim drugačije ustrojen sistem određivanja vrednosti u savremenoj kulturi i umetnosti, koje podrškom dobijaju ili će u budućnosti dobiti status muzealnog. Tu ulazimo u polje javnih i kulturnih politika u čijem se središtu nalaze pristupi razvoju sistema kulture bazirani na podacima, afirmišući humanističke vrednosti i brigu o značaju kulture u jednom društvu. Na taj način kreiraju se narativi koji promovišu društvenu koheziju, ljudska prava, demokratiju, participativne modele i razvoj publike, blagostanje građana ali i, posebno na evropskom nivou, osećaj zajedništva i solidarnosti. U tako uređenom sistemu i velike i male države imaju jednaku priliku da na osnovu tzv. “principa horizontalne hijerarhije” učestvuju u programu Kreativna Evropa i daju svoj doprinos u pozicioniranju Evrope kao liderskog kontinenta kulture.

3. Najveći konkurent Evrope, pored Sjedinjenih Američkih Država, Narodna Republika Kina, i pored globalnog uspeha na ekonomskom planu, ima problema sa ostvarivanjem prestižne slike o sebi, što je jedan od najvažnijih uslova za postizanje statusa države koja propisuje polje muzealnog. Ti problemi tiču se upravo netransparentnosti i nedemokratičnosti političkog a sasmim tim i kulturnog sistema. U vezi sa tim, ne treba zaboraviti ni da se većina kineske pokretne kulturne baštine nalazi van Kine.

Mislim da bi na ovaj način dao jednu originalnu kritiku i jedan sasvim drugačiji pogled na geopolitiku emocija i geopolitiku tv serija preko sistema vizuelnih umetnosti, akvizicija, muzeja, galerija…igre moći u kulturnoj politici...

Toliko od mene, dragi Dmitri.

Veliki pozdrav,

Aleksandar

p.s. posebno u mailu ću ti poslati rad sa nekim dodatnim komentarima ;)

evo nekih linkova

1. https://www.vreme.com/cms/view.php?id=1096976 24.04.2020.

2.https://pescanik.net/geopolitika-emocija/ 24.04.2020.

3.http://clio.rs/GEOPOLITIKA-EMOCIJA_Knjiga_816 25.04.2020.

4.http://www.politika.rs/sr/clanak/327524/Srbi-previse-strahuju-od-velike-Albanije 25.05.2020.

Picture of Dimitrije Tadic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Monday, 27 April 2020, 04:31 PM
 
Dragi Aleksandre,

Hvala puno na komentarima!

Moj zadatak je bio konvencionalan, trebalo je da napravim prikaz knjiga i da dam osnovne koncepte a to se zna kako se radi - prvo izložiš šta autor kaže i smatra a onda daš kritiku i toga sam se i držao. Dakle, nije ni trebalo da ove knjige tako direktno povezujem sa svojom temom, niti bi to bilo moguće bar iz 2 razloga: 1) tekst koji si čitao o mojoj tezi je prvo razmišljanje, još ćemo videti tačno šta će to biti na kraju, 2) bilo bi veoma nategnuto da se teza autora o geopolitici emocija primeni na akvizicije, rad muzeja i galerija jer on govori o osećanjima koji preovlađuju u različitim društvima ali to nikako ne znači da se muzeji u svom radu ili pri otkupu radova oslanjaju na to i npr. ne kupuju radove umetnika koji nisu iz njihovih država (jer se boje terorizma, migranata ili globalizacije).

Držao sam se osnovnih koncepata knjiga i nisam želeo da komplikujem i da iznesem sve što autor govori pa zato npr. nisam spominjao poverenje i mnoge druge stvari o kojima on govori i koje ti spominješ jer mislim da je to od drugorazrednog značaja. Ne mislim da bi to bilo dobro i prikladno za ovu priliku. To što autor kaže da će 21. vek biti "azijski vek" takođe je manje bitno jer knjige govore o sadašnjem trenutku a čak i ako budemo imali "azijski vek" to ne znači da će SAD izgubiti globalni primat jer se moć meri po više osnova. Poziciju SAD danas suštinski ne menja činjenica da npr. EU po vrlo merljivim odrednicama ima jaču ekonomiju.

Takođe, pošto u naslovu prezentacije stoje naslovi obe knjige, mislio sam da je jasno da se cela prezentacija odnosi na obe knjige.

Veza između ovih knjiga i moje teme je jasna jer govore o poziciji moći i u vezi sa tim, autorova teza da SAD svoju kulturu straha koriste za izgradnju pozicije moći je ono što je za mene od najvećeg interesa.

Hvala i za linkove!

Pozdrav,
Dimitrije


Picture of Aleksandar Joksimovic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Aleksandar Joksimovic - Monday, 27 April 2020, 08:31 PM
 
Dragi Dmitri,
upravo mislim da si trebao da uradiš nešto drugačije i originalnije. Prosto ne mogu da prihvatim činjenicu da si izložio nešto što su pre tebe uradili mnogi na isti način. Trebao si da rizikuješ i eksperimentišeš u datom trenutku. Mojsij nije svetac, niti je njegova teza ep o Gilgamešu.

''on govori o osećanjima koji preovlađuju u različitim društvima ali to nikako ne znači da se muzeji u svom radu ili pri otkupu radova oslanjaju na to i npr. ne kupuju radove umetnika koji nisu iz njihovih država (jer se boje terorizma, migranata ili globalizacije).'' - Da li si 100% siguranu ovo ? Izdvojio sam nešto na tu temu:


Samo ukucaj Immigration Museum i bićeš iznenađen smile

Poverenje je drugorazrednog značaja? Fantastično zvuči.

Opet se ne slažem da autor govori o sadašnjem trenutku. Knjige su objavljene 2009./2014. godine, to je po meni (davno) prošlo vreme.

''Veza između ovih knjiga i moje teme je jasna jer govore o poziciji moći i u vezi sa tim, autorova teza da SAD svoju kulturu straha koriste za izgradnju pozicije moći je ono što je za mene od najvećeg interesa.'' - Jasno mi je ovo, ali bojim se da će te tvoj ''najveći interes'' odvesti na neki od smerova Fakulteta političkih nauka.

Pozdrav dragi Dmitri,

Aleksandar




Picture of Dimitrije Tadic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Monday, 27 April 2020, 10:15 PM
 
Dragi Aleksandre,

Hvala što imaš vere u mene, stvarno...ali kao što rekoh, odgovorio sam na postavljen zadatak i bila mi je to lepa vežba. Nisam istraživao ko je šta pisao o Mojsiju, ja sam dao svoje viđenje stvari pa sam u tome originalan, poput onih filozofa koji tvrde da ono što ne poznajem ne postoji smile

Naravno da se muzeji bave svim mogućim temama i društvenim pitanjima, moja poenta je bila de je nategnuto tvrditi da kultura straha kao opšta društvena i politička klima utiče na to da muzeji postanu deo tog diskursa. Da banalizujem, ako neki kustos ne želi da kupi rad nekog inostranog umetnika jer se boji migracije ili terorizma... to je nešto što teško možemo da znamo. I u kulturi straha se veliki muzeji kod akvizicija povode tržištem, prestižom. Primeri koje daješ upravo pokazuju ono što sam i sam mislim. Ima Muzeja koji tendenciozno prave ne-evrocentrične kolekcije, kakav je npr muzej savremene umetnosti MAC VAL u Parizu, koji se u Francuskoj smatra za poslednji javni muzej koji zahteva velike investicije (ogromna, divna modernistička zgrada). Zanimljivo je i verujem nije slučajno, nalazi se u opštini u kojoj je na vlasti komunistička partija Francuske (ne socijalisti, baš komunisti!). Muzej migracije koji spominješ takođe upravo daje pozitivan primer ali je isto zanimljivo da je to muzej koji ima direktnu kolonijalnu istoriju i da je kao muzej kolonija izmenjen u muzej migracije ali je i dalje dosta kritikovan u Francuskoj. Enterijer muzeja sa velelepnom art deco dekoracijom je vrlo zanimljiv i živo je svedočanstvo te kolonijalne istorije muzeja...pa je zapravo vrlo teško napraviti otklon od te sporne francuske istorije koja je jasno vidljiva čim se uđe u muzej. Dakle, upravo bi muzej kolonija bio deo diskursa i direktan instrument kulture straha zbog tog koncepta Drugog, kao muzej migracija on to nije.

Slično je sa Muzejem lova takođe u Parizu koji je zapravo jedna aristokratska kolekcija oružija izložena u zadivljujućoj gradskoj pariskoj palati sa francuskim vrtom. Kako bi izbegli vezu sa ubijanjem životinja postali su Muzej lova i prirode i nevešto programski koketiraju sa savremenom umetnošću (mahom sa izložbama i intervencijama na stalnoj postavci umetnika koji se bave pitanjima ekologije i prirode), kako bi se i na taj način pokazali kao muzej koji razmišlja savremeno i odgovorno.

Za poverenje sam rekao da je od drugorazrednog značaja u kontekstu prezentacije jer sam smatrao da treba da imam fokus i da to nije toliko važno da kažem.

2009/2014 nije sadašnjost (mada mislim da je Mojsijev opis globalne situacije i dalje vrlo aktuelan) ali je poenta bila da poenta knjiga nije o budućnosti.

Kada sam rekao šta je moj najveći interes nisam mislio u odnosu na moju temu već samo na te 2 knjige...a to će možda biti vidljivo u mom konačnom radu tek kao jedna fusnota ili jedna rečenica...A da ne bih završio na političkim naukama, tu svakako računam na pomoć naših dragih profesora i svih vas jer će mi ta pomoć sigurno trebati smile

Uf...nadam se da smo se sada razumeli.

Pozdrav,
Dimitrije




Picture of Aleksandar Joksimovic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Aleksandar Joksimovic - Tuesday, 28 April 2020, 06:46 AM
 
Dragi Dmitri,

kako bi rekla moja baka ''da si mi iz oka ispao'' daću svoj maksimum da ti pomognem u svim tvojim fazama istraživanja. Ćeraćemo se smile

Ne slažem se sa nekim tvojim stavovima i pogledima, ali kompletniji odgovor ćeš dobiti sa komentarima koje ću dati na Nelinu i Isidorinu prezentaciju ( i da nam Nikola nije ubacio ovog crva sumnje...Ahahahha).

Veliki pozdrav Dmitri,

Aleksandar
Picture of Dimitrije Tadic
Re: Otvoren je Forum05 na prezentaciju Dimitrija Tadića Geopolitika emocija u službi emocionalne geografije i meke moći
by Dimitrije Tadic - Tuesday, 28 April 2020, 11:27 AM
 
Dragi Aleksandre,

Pravi si enfant terrible koji tera na debatu i razmišljanje! smile Hvala na tome!

A evo šta kaže analiza diskursa kada govorim o Parizu: ogromno, divno, velelepno, zadivljujuće..a optužujem Mojsija za prenaglašenu naklonost smile Ali sam i poštenjačina, govorim i o francuskoj kolonijalnoj prošlosti smile smile smile

Veliki pozdrav,
Dimitrije