![]() | Zadatak |
Na web stranici http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp pronađite neki od indikatora kojim se mere porodične / rodne vrednosti (u Srbili ili bilo kojoj drugoj zemlji) i ukrstite ga sa nekim od stavova koji izražavaju političke ideologije. Objasnite rezultat u svetlu ideoloških debata o porodici. |
![]() | Одговор: Zadatak |
Za potrebe ovog zadatka, uzeti su podaci sa sajta http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp , za istraživanja koja su rađena od 2017. do 2022. godine. Podaci prikazuje stavove građana Sjedinjenih Američkih država u vezi sa rodnim i političkim vrednostima. Prvo pitanje se odnosi na stav „Da li je problem ako žena više zarađuje od svog supruga“ a drugi prikazuje političku orijentaciju građana u smislu orijentisanosti ka levici ili desnici. Kada se ukrste ove dve varijable dobijaju se sledeći rezultati. Pre svega, u ukupnoj ispitivanoj populaciji 65,5 % građana smatra da ne predstavlja problem da supruga zarađuje više od svog supruga. Kada se zatim uključi i ideološka pozicija koja je u korelaciji sa prethodnim stavom dobijaju se na skali koja meri krajnju levicu i krajnju desnicu sledeći rezultati: 74,2 % krajnje levice smatra da nije problem ako supruga zarađuje više dok 59,4% krajnje desnice takođe smatra da to ne predstavlja problem. Dok je procenat saglasnosti sa ovim stavom kod krajnje levice 11,6% a kod desno orijentisane populacije to iznosi 16,6%. Na osnovu podataka uviđamo da je konzervativna desnica savremena – savremeni konzervatizam. Menja se tradicionalni pogled na to da je uloga muškarca isključivo kao hranitelja porodice ali i dalje zaostaje za levicom koja u većoj meri akcentuje rodnu egalitarnost ali i dekonstrukciju patrijarhata u porodičnoj i javnoj sferi. |
![]() | Re: Zadatak |
Dimenzija tradicionalnih vrednosti ilustruje razliku između zemalja u kojima je religija veoma značajna i onih u kojima nije ali gde su porodica, otadžbina i poslušnost verskom autoritetu usko povezani jedni sa drugima. Vrednost porodice u centru pažnje te je u u tradicionalnim društvima, učiniti roditelje ponosnim glavni životni cilj. Roditelje uvek treba voleti i poštovati bez obzira na to kako se ponašaju, to poštovanje je podrazumevano. Pored toga, oni idealizuju velike porodice. Iako stanovnici tradicionalnih društava imaju visok nivo nacionalnog ponosa, zalažu se za veće poštovanje autoriteta, ali se pasivno i retko se uključuju u politiku. Kao rezultat toga, zajednice na tradicionalnom polu ove dimenzije ne odobravaju razvod ne podržavaju abortus, eutanaziju i samoubistvo. Oni zagovaraju poslušnost autoritetu, ne zalažu se za indivializam, i imaju veoma patriotske i ancionalističke stavove. Ovo se odnosi prevashodno na zemlje sa stanovništvom prevashodno islamske veroispovesti. Sa druge strane, sekularna, racionalna društva favorizuju suprotno, i ovde primer mogu biti protestvantske zemlje kao što su Skandivavske zemlje. Za potrebe ovog zadatka, uzeti su podaci sa sajta http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp. U obzir je uzet talas od 2017 do 2022. godine. Kao indikator porodičnih vrednosti izabrala sam indikator koji se odnosi na stav da je glavni cilj u životu napraviti roditelje ponosnim. Dve zemlje koje sam uzela u obzir su Maroko i Finska, kao dve potpuno polarizovane zemlje kada su u pitanju gorenavedeni podaci. Prema podacima sa sajta, 67% Marokanaca potpuno se slaže sa ovim iskazom, a 26,4% se donekle slaže, dok se samo 5,3% ne slaže i 1,2% potpuno ne slaže. Suprotno tome, 3,6% Finaca se potpuno slaže sa iskazom, 22% se donekle slaže, a čak 52,8% se ne slaže i 17, 1% se potpuno ne slaže.
|
![]() | Re: Zadatak |
Za potrebe ovog zadatka, uzeti su podaci sa sajta http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp. U obzir je uzet talas od 2017 do 2022. godine, a zemlja koja je uzeta u obzir je Srbija. Posmatrajući varijablu “Društvene prihvaćenosti abortusa” (I_ABORTLIB.) i političkog stava “Da žene imaju ista prava kao i muškarci” na osnovu rezultata iz Srbije, došla sam do sledećih zaključaka. Prihvaćenost prava na abortus na našim prostorima je niska ili srednja, najveći procenat ispitanika nalazi se na sredini (41.8%) što se može povezati sa prisustvom strogih tradicionalnih i patrijahalnih vrednosti koje spore pravo žena na sopstvenu telesnost. Kada se ovaj indikator spoji sa stavom koji direktno pokazuje demokratičnost samog društva, rezultati su sledeći najveći procenat ispitanika smatra da su jednaka prava ključna za demokratičnost (529 ispitanika), ali čak 45.6% ispitanika zauzima srednje stanovište kada je u pitanju abortus. Očekivano u slučajevima kada kod ispitanika dolazi do smanjenja važnosti ženskih prava i spori se potreba jednakosti, očekivano se i prihvatljivost abortusa smanjuje. Možemo na osnovu ovih podataka zaključiti da postoje neke društvene promene i transformacije ka egalitarnijem društvu, ali određena prava su i dalje marginalizovana i stavljena po strani pod uticajem snažnih patrijahlanih vrednosnih obrazaca. |
![]() | Re: Zadatak |
Podaci su korišćeni sa sajta http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp. Posmatran je vremenski okvir od 2017. do 2022. godine, u dve zemlje: Azerbejdžan i Norveška, i ukrštene su sledeće varijable: stav da su homoseksualni parovi u istoj meri dobri roditelji kao i heteroseksualni parovi, i politička orijentacija građana (orijentisanost ka levici ili desnici). Kada se ukrste ove dve varijable dobijaju se sledeći rezultati: U Azerbejdžanu se čak 76% populacije ne slaže sa prvim stavom, dok ostatak njih ili ne zna ili se ni ne slaže ni slaže (dakle samo 1,7% ljudi prihvata takve parove kao podjednako dobre roditelje). Kada se ovaj stav ukrsti sa ideologijom dobijaju se na skali koja meri krajnju levicu i krajnju desnicu sledeći rezultati: 3,6 % krajnje desnice prihvata takve parove kao podjednako dobre roditelje, dok 5,6% krajnje levice takođe smatra da to ne predstavlja problem. Sa druge strane, u Norveškoj je situacija skroz drugačija: ovde se oko 70% ljudi slaže sa prvim stavom (dakle, prihvataju lgbt parove kao podjednako dobre), dok 15% njih ne prihvata. Ako to ponovo ukrstimo sa političkom orijentacijom videćemo sledeće: 60,1% krajnje desnice prihvata takve parove kao podjednako dobre roditelje, dok 68,4% krajnje levice takođe smatra da to ne predstavlja problem. Kao što se može videti, situacija je u ove dve zemlje potpuno različita. Azerbejdžan je jako konzervativna država u kojoj gotovo da nema mesta za lgbt osobe. I iako se od 2000. godine homoeksualni odnosi ne posmatraju kao krivično delo, i dalje nema zakona koji je na njihovoj strani. Većina ovakvih konzervativnih zemalja vidi nuklearnu porodicu kao ideal, a homoseksualne brakove ili bilo kakva druga odstupanja od nuklearne porodice kao pretnju po društvo u celini. Može se primetiti i razlika između levice i desnice, koja u značajno manjoj meri prihvata ovu vrstu porodice. Norveška je, kao što se može i zaključiti mnogo više otvorena prema lgbt osobama. Ona je čak 1993. donela zakon kojim je priznala homoseksualna partnerstva i bila je među prvima koja je zabranila diskriminaciju lgbt osoba. |
![]() | Re: Zadatak |
Na osnovu uzetih varijabli: 1) Koliko se tvoja porodica u poslednjih 12 meseci osećala ugroženo od nasilja u svom domu; 2) Levica/ Desnica. Posmatrani period je od 2017 - 2022. Rezultati pokazuju sledeće: levica ( 87%) nikada se nije osećala ugroženo, desnica ( 78,9) nikada se nije osećala ugroženo. Levica ( 1,9) često se osećala ugroženo, desnica ( 10,5) često se osećala ugroženo. Levica ( 5,6) ponekada se osećala ugroženo, desnica ( /). Levica ( 5,6) retko se osećala ugroženo, desnica ( 10,5) retko se osećala ugroženo. Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da levica podrazumeva da se stavovi donose kolektivnim odlučivanjem, socijalni programi su uglavnom univerzalni teže prevazilaženju svih društvenih stratifikacija, kao i umanjenu neslobode. 90% pripadnika zalaže se za mirno rešavanje problema. Pristalice savremene levice svoje vrednosti i ideale nadovezuju na vekovnu tradiciju emancipatorskih borbi progresivnih pokreta. Dok se desnica prvenstveno zalaže da su pojedinci dužni da poštuju zakon. Takođe smatraju da su određeni socijalni red i hijerarhija neizbežni, prirodni i normalni. Možemo primetiti da se desničarski stav u određenoj meri provlači kroz porodicu. Za potrebe ovog zadatka uzeti su podaci sa sajta https://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp |
![]() | Re: Zadatak |
Podaci su preuzeti sa sajta: http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp i odnose se na period od 2017. do 2022. godine. Posmatrani su indikatori porodičnih vrednosti u Nigeriji, konkretno 2 varijable, od kojih se jedna odnosi na to (I) „Ko odlučuje o kupovini u domaćinstvu: muškarci vs žene“ , dok se druga varijabla odnosi na (II) „Levu-desnu političku orijentaciju“. Prva varijabla obuhvata skalu odgovora, gde 1 podrazumeva da muškarci uglavnom odlučuju, dok 9 znači da žene odlučuju (oznaka 5 se nalazi na sredini i pokazuje da su muškarci i žene jednaki po ovom pitanju). Druga varijabla takođe obuhvata skalu od 1 do 9, gde se vidi orijentacija ispitanika. Na krajnjoj levoj strani imamo levu političku orijentaciju (1), dok s druge strane, na krajnjoj desnoj strani imamo desnu političku orijentaciju (9). Pre nego što pređem na ukršatanje varijabli, kratak osvrt na rezultate prve varijable – „Ko odlučuje o kupovini u domaćinstvu“. U 36,1% slučajeva muškarci odlučuju o ovim aktivnostima, dok žene odlučuju u samo 8,9% slučajeva. Međutim, pokazuje se da su čak u 38,9% slučajeva muškarci i žene jednaki. Daljim ukrštanjem pomenutih varijabli, dolazi se do sledećih rezultata. Na krajnjoj levoj strani imamo 34,8% muškaraca (koji su ovako politički orijentisani), na sredini se nalazi nešto manje od 46% ispitanika, dok se samo nalazi 7,1% žena nalazi na krajnjoj levoj strani. S druge strane, krajnih desno orijentisanih muškaraca ima 49,3%, na sredini se nalazi oko 32% ispitanika, i 13,2% žena je desno politički orijentisano. Na osnovu priloženih rezultata može se zaključiti da je nešto veći procenat ispitanika naklonjeniji desnom političkom spektru. Imajući u vidu da se nalazimo u savremenom svetu i da je Nigerija jedna od najnaseljenijih zemalja u Africi, pa samim tim i jedna od većih ekonomija u svetu (i da ima veliki broj mladih građana) iznenađuje to što je ovo stanovništvo više desničarski orijentisano (što bi značilo da se više poštuje tradicija, što žene automatski stavlja u nepovoljan položaj). |
![]() | Re: Zadatak |
Na osnovu uzetih varijabli: 1) Koliko se tvoja porodica u poslednjih 12 meseci osećala ugroženo od nasilja u svom domu; 2) Levica/ Desnica. Posmatrani period je od 2017 - 2022. Rezultati pokazuju sledeće: levica ( 87%) nikada se nije osećala ugroženo, desnica ( 78,9) nikada se nije osećala ugroženo. Levica ( 1,9) često se osećala ugroženo, desnica ( 10,5) često se osećala ugroženo. Levica ( 5,6) ponekada se osećala ugroženo, desnica ( /). Levica ( 5,6) retko se osećala ugroženo, desnica ( 10,5) retko se osećala ugroženo. Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da levica podrazumeva da se stavovi donose kolektivnim odlučivanjem, socijalni programi su uglavnom univerzalni teže prevazilaženju svih društvenih stratifikacija, kao i umanjenu neslobode. 90% pripadnika zalaže se za mirno rešavanje problema. Pristalice savremene levice svoje vrednosti i ideale nadovezuju na vekovnu tradiciju emancipatorskih borbi progresivnih pokreta. Dok se desnica prvenstveno zalaže da su pojedinci dužni da poštuju zakon. Takođe smatraju da su određeni socijalni red i hijerarhija neizbežni, prirodni i normalni. Možemo primetiti da se desničarski stav u određenoj meri provlači kroz porodicu. Za potrebe ovog zadatka uzeti su podaci sa sajta https://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp |
![]() | Одговор: Zadatak |
Podatke za ovu vežbu pronašla sam na web stranici http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp , posmatrana je Srbija u talasu od 2017 - 2022. Kao indikator uzela sam varijablu o rodnoj ravnopravnosti u obrazovanju i uporedila je sa političkim stavom da su muškarci bolji lideri u političkoj sferi od žena. 10,7% se u potpunosti slaže, 23,6% se slaže, 40% ispitanika se ne slaže sa ovim stavom, 21,4% se u potpunosti ne slaže i 3,9% nije sigurno/ne zna. Ovde vidimo da je najveći procenat ispitanika odgovorio da se ne slaže sa stavom. Možemo da pretpostavimo da u Srbiji ipak imaju liberalnija uverenja i da se zalažu za slobodu u izboru pojedinaca oko aktivnosti kojom oni žele da se bave, kao i da smatraju da ne postoji prepreka koja se ogleda u rodnoj neravnopravnosti prilikom izbora. Stoga zaključak je da muškarci i žene imaju iste mogućnosti da se školuju, rade i odlučuju o svom životu. Mislim da uvek pri ovakvim istraživanjima imamo problem sa odgovorima jer postoji mogućnost da su odgovori bili takvi jer se to smatra "društveno prihvatljivim", ali svakako da smatram da postoji pomak i u praksi o ovim stavovima rodne ravnopravnosti. |