Picture of Dragan Stanojević
Zadatak
by Dragan Stanojević - Monday, 13 March 2023, 11:27 PM
 

Na web stranici http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp pronađite neki od indikatora kojim se mere porodične / rodne vrednosti (u Srbili ili bilo kojoj drugoj zemlji) i ukrstite ga sa nekim od stavova koji izražavaju političke ideologije. Objasnite rezultat u svetlu ideoloških debata o porodici.

Picture of Emilija Janjic
Re: Zadatak, odgovor
by Emilija Janjic - Tuesday, 14 March 2023, 07:12 PM
 
Objašnjenje podataka koje sa ukrštala. Na početku sam izabrala da analiziram podatke u Srbiji. Zatim sam kao indikator porodičnih vrednosti izabrala indikator koji predstavlja, odnosno koji objašnjava da li u porodicamma u Srbiji postoji član porodice koji istupa kao glavni član, odnosno kao šef u kući. Šef u kući podrazumeva osobu koja o svemu odlučuje, ima glavnu reč i na neki način utiče na odluke koje su vezane za tu porodicu, ali i za članove koji njoj pripadaju. Indikator koji se odnosi na političku orijentaciju, odnosno ideologiju je indikator koji objašnjava da li je ispitanik orijentisan levo ili desno. Pri levo-desno orijentaciji postoji skala koja to i meri. Na krajnje levoj strani nalazi se leva politička orijentacija, a na krajnje desnoj strani nalazi se desna politilka orijentacija. Između ova dva ekstrema, nalaze se brojevi od 1 do devet, koji predstavljaju varijante političke orijentacije. Na primer, 1 i 2 su bliži levoj političkoj orijentaciji, dok su 8 i 9 bliži desnoj političkoj orijentaciji. Brojevi koji se nalaze između, 4 5 6 i 7, predstavljaju sredinu unutar političkog spektra. Pitanje vezano za porodične vrednosi moglo je da ima odgovor da ili e, a njegovo značenje je da li ispitanik smatra da postoji, gore objašnjeni, šef u porodici. Ukrštanjem ovih podataka dobili smo sledeće rezultate: Na pitanje da li postoji šef u kući, 57.3% odgovorilo je sa NE, dok je 42.7% odgovorilo sa DA, odnosno 428 ispizanika dalo je pozitivan odgovor, dok je 574 ispitanika dalo negativan odgovor.Kada je reč o političkoj orijentaciji, skroz levo orijentisanih ispitanika bilo je 54, odnosno 6.6%, dok je skroz desno orijentisanih ispitanika bilo 19, odnosno 2.3%. Manje levo od ekstremno levo orijentisanih ispitanika bilo je: 2-7.1%, 3-11.2%, 4-6.9%. Sredijna na spektru bil su petica i šestica, pri čemu je 5-41.7% ispitanika, a 6-7.4% ispitanika. Sa druge strane, kada je reč o desno orijentisanim ispitanicia, podaci su sledeći: 7-7.7%, 8-8.0%, 9-1.1%. Kada smo ukrstili ove podatke, došli smo do sledećih zaključaka: najveći broj ispitanika koji je odgovrio da ne smatra da je šef u kući nalazio se na sredini političkog spektra. Takođe, nešto manje od tog broja ispitanika nalazilo se takođe na centru političkog spektra, ali je pozitivno odgovorilo na pitanje o šefu u kući. To se objašnjava time što je prirodno da se najveći broj ispitanika nalazi na samoj sredini političkog spektra. Najmenje je onih ispitanika koji se nalaze na krajnjem desnom delu političkog spektra, a među njima je veći broj onih koji smatraju da ne postoji, odnosno da oni nisu šef u kući. Više je ispitanika na levom spektru, pa je prirodnije da postoji više onih koji su zaokružili i da, ali i ne.
Zaključak ove analize je taj da se koncept porodice često objašnjava u odnosu na vladajuću političku ideologiju. Tako je, na primer, Parsonsov konceot nuklearne porodice prilično, za današnja shvatanja, konzervativno objašnjenje, u kojem je ženi mesto u kući, muškarcu je mesto na poslu i to je jedino što je prirodno i što će omogućiti da porodica funkcioniše normalno. Sa druge strane, levo orijentisane feministkinje ukazale su na to da je takav koncept i shvatanje porodice zapravo zatvor za žene, jer im ne omogućava da izađu u javu sferu. Dakle, porodica kao koncept je nešto što svakako da nije vrednosni neutralno. To je koncept oko koga se vodi politički rat. Ona politička orijentacija koja je na vlasti, daje sebi za pravo da određuje koje su u društvu poželjne vrednosti. Između ostalog, politička vlast je često ta koja određuje kako bi porodica trebalo da izgleda, sve u cilju lakše kontrole.
Picture of Emilija  Pantelic
Одговор: Zadatak
by Emilija Pantelic - Tuesday, 14 March 2023, 07:18 PM
 

Za potrebe ovog zadatka, uzeti su podaci sa sajta http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp , za istraživanja koja su rađena od 2017. do 2022. godine. Podaci prikazuje stavove građana Sjedinjenih Američkih država u vezi sa rodnim i političkim vrednostima. Prvo pitanje se odnosi na stav „Da li je problem ako žena više zarađuje od svog supruga“ a drugi prikazuje političku orijentaciju građana u smislu orijentisanosti ka levici ili desnici. Kada se ukrste ove dve varijable dobijaju se sledeći rezultati. Pre svega, u ukupnoj ispitivanoj populaciji 65,5 % građana smatra da ne predstavlja problem da supruga zarađuje više od svog supruga. Kada se zatim uključi i ideološka pozicija koja je u korelaciji sa prethodnim stavom dobijaju se na skali koja meri krajnju levicu i krajnju desnicu sledeći rezultati: 74,2 % krajnje levice smatra da nije problem ako supruga zarađuje više dok 59,4% krajnje desnice takođe smatra da to ne predstavlja problem. Dok je procenat saglasnosti sa ovim stavom kod krajnje levice 11,6% a kod desno orijentisane populacije to iznosi 16,6%. Na osnovu podataka uviđamo da je konzervativna desnica savremena – savremeni konzervatizam. Menja se tradicionalni pogled na to da je uloga muškarca isključivo kao hranitelja porodice ali i dalje zaostaje za levicom koja u većoj meri akcentuje rodnu egalitarnost ali i dekonstrukciju patrijarhata u porodičnoj i javnoj sferi.

Picture of Milica Jocić
Re: Zadatak
by Milica Jocić - Tuesday, 14 March 2023, 07:50 PM
 

Posmatrajući varijablu „Jedan od glavnih ciljeva u životu mi je da učinim svoje roditelje ponosnim“ izabrala sam da rezultate posmatram na primeru Srbije i Danske, uzevši u obzir da se ove dve države razlikuju kad je u pitanju poimanje porodice. Podaci su posmatrani u periodu između 2017.i 2022.godine. Naime, Danska spada u zemlje Severne Evrope kojima je zajedničko: kritičan stav prema roditeljskm autoritetu, preferiranje tolerancije kod dece, odbacivanje klasične ideje braka i izrazito prihvatanje žena u novoj ulozi, pa se može reći da spadaju u zemlje s liberalnom ideologijom. S druge strane, u Srbiji se na početku milenijuma dešavaju važne društvene promene, pa raste broj onih koji apsolutno vrednuju porodicu i onih koji bezuslovno poštuju roditeljski autoritet. Iako se vremenom sve više prihvata abortus, razvod i izmenjena uloga žene, a manje klasičan brak, porodica u Srbiji se i dalje veoma poštuje jer u svetu rizika obezbeđuje sigurnost pa tako paradoksalno, iako raste individualnost mladih, raste i njihova produžena zavisnost od roditelja. Upravo zbog toga, pretpostavila sam da će se sa gore pomenutim stavom više slagati ispitanici iz Srbije nego oni iz Danske, u kojoj su porodični autoritet i zavisnost od istog upitni.

Na osnovu ove varijable vide se pomenute razlike- samo 8,7% ispitanika iz Danske u potpunosti se slaže s ovom tvrdnjom, za razliku od 32,8% ispitanika iz Srbije. Njih 17,8% iz Danske se nikako ne slaže sa ovim stavom, a svega 2,5% ispitanika iz naše zemlje ne smatra da im je jedan od glavnih ciljeva u životu da učine svoje roditelje ponosnim.

Ako posmatramo ideološku perspektivu, konzervativizam smatra da je porodica osnovna jedinica društvenog poretka jer pojedincima pruža bezbednost i emotivnu i finansijsku sigurnost, dok su ključne vrednosti solidarnost i poštovanje autoriteta. Savremeni konzervativizam se oslanja na klasični prihvatajući postojanje različitih porodičnih formi usled promena u savremenom svetu, i dalje verujući da je porodica nezamenljiva i dajući prednost ekonomskoj sigurnosti. Iz svega ovoga možemo da pretpostavimo da Srbija više „vuče“ ka savremenom konzervativizmu. Za razliku od nje, Dansku više odlikuje liberalna ideologija zbog slabije vezanosti za porodicu i zavisnosti od iste. Politike liberala podrazumevaju davanje slobode pojedincima da sami donesu odluke o sebi i svom telu, ali i o porodičnim aranžmanima, pa tako za njih roditeljski autoritet nije presudan, kao što je to čest slučaj u našoj zemlji.

Picture of Iva Nedeljkovic
Re: Zadatak
by Iva Nedeljkovic - Tuesday, 14 March 2023, 08:55 PM
 

Dimenzija tradicionalnih vrednosti ilustruje razliku između zemalja u kojima je religija veoma značajna i onih u kojima nije ali gde su porodica, otadžbina i poslušnost verskom autoritetu usko povezani jedni sa drugima. Vrednost porodice u centru pažnje te je u u tradicionalnim društvima, učiniti roditelje ponosnim glavni životni cilj. Roditelje uvek treba voleti i poštovati bez obzira na to kako se ponašaju, to poštovanje je podrazumevano. Pored toga, oni idealizuju velike porodice. Iako stanovnici tradicionalnih društava imaju visok nivo nacionalnog ponosa, zalažu se za veće poštovanje autoriteta, ali se pasivno i retko se uključuju u politiku. Kao rezultat toga, zajednice na tradicionalnom polu ove dimenzije ne odobravaju razvod ne podržavaju abortus, eutanaziju i samoubistvo. Oni zagovaraju poslušnost autoritetu, ne zalažu se za indivializam, i imaju veoma patriotske i ancionalističke stavove. Ovo se odnosi prevashodno na zemlje sa stanovništvom prevashodno islamske veroispovesti. Sa druge strane, sekularna, racionalna društva favorizuju suprotno, i ovde primer mogu biti protestvantske zemlje kao što su Skandivavske zemlje.

Za potrebe ovog zadatka, uzeti su podaci sa sajta http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp. U obzir je uzet talas od 2017 do 2022. godine. Kao indikator porodičnih vrednosti izabrala sam indikator koji se odnosi na stav da je glavni cilj u životu napraviti roditelje ponosnim. Dve zemlje koje sam uzela u obzir su Maroko i Finska, kao dve potpuno polarizovane zemlje kada su u pitanju gorenavedeni podaci. Prema podacima sa sajta, 67% Marokanaca potpuno se slaže sa ovim iskazom, a 26,4% se donekle slaže, dok se samo 5,3% ne slaže i 1,2% potpuno ne slaže. Suprotno tome, 3,6% Finaca se potpuno slaže sa iskazom, 22% se donekle slaže, a čak 52,8% se ne slaže i 17, 1% se potpuno ne slaže.

Picture of Sofija Krstić
Re: Zadatak
by Sofija Krstić - Tuesday, 14 March 2023, 09:14 PM
 

Za potrebe ovog zadatka, uzeti su podaci sa sajta http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp. U obzir je uzet talas od 2017 do 2022. godine, a zemlja koja je uzeta u obzir je Srbija.

Posmatrajući varijablu “Društvene prihvaćenosti abortusa” (I_ABORTLIB.) i političkog stava “Da žene imaju ista prava kao i muškarci” na osnovu rezultata iz Srbije, došla sam do sledećih zaključaka. Prihvaćenost prava na abortus na našim prostorima je niska ili srednja, najveći procenat ispitanika nalazi se na sredini (41.8%) što se može povezati sa prisustvom strogih tradicionalnih i patrijahalnih vrednosti koje spore pravo žena na sopstvenu telesnost. Kada se ovaj indikator spoji sa stavom koji direktno pokazuje demokratičnost samog društva, rezultati su sledeći najveći procenat ispitanika smatra da su jednaka prava ključna za demokratičnost (529 ispitanika), ali čak 45.6% ispitanika zauzima srednje stanovište kada je u pitanju abortus. Očekivano u slučajevima kada kod ispitanika dolazi do smanjenja važnosti ženskih prava i spori se potreba jednakosti, očekivano se i prihvatljivost abortusa smanjuje. Možemo na osnovu ovih podataka zaključiti da postoje neke društvene promene i transformacije ka egalitarnijem društvu, ali određena prava su i dalje marginalizovana i stavljena po strani pod uticajem snažnih patrijahlanih vrednosnih obrazaca.

Picture of Lidija Zakic
Re: Zadatak
by Lidija Zakic - Tuesday, 14 March 2023, 09:40 PM
 

Debata o LGBTQ pravima, je u velikoj meri centrirana oko prava na sklapanje brakova osoba istog pola, i prava na usvajanje dece ovakvih parova. Većina konzervativnih grupa zauzima kritički stav postavljajući nuklearnu porodicu kao ideal. Za razliku od njih i liberali i levica prihvataju prepoznavanje istopolnih brakova i uglavnom svih prava LGBTQ osoba. Mnogi od njih polaze da se radi o ljudskim pravima i da kao takva ne mogu da se dovode u pitanje. Oni daju podršku politikama koje ne prave razliku između partnerskih zajednica i porodičnih formi, te potrebu da u socijalnim politikama (socijalna davanja, roditeljski i dečiji dodaci, roditeljska odsustva, i sl.) budu prepoznati svi varijeteti. Takođe se zalažu za rodno osetljiv ili rodno neutralan jezik. Tema roditeljstva je najviše osporavan aspekt istopolnih zajednica u istopolnim odnosima, a dok se homofobija sve manje javlja u direktnom ispoljavanju homoseksualnosti​. Sve manje se ispoljava kao neka vrsta bolesti i perverzije i tako dolazi do indirektnog spominjanja. Takođe kada pričamo o Srbiji savremeni diskurs je sve više vezan za argumente koji se odnose na usvajanje dece od strane LGBT parova.

Podaci WVS za period 2017-2022 godine koje sam ukrštala su: verovanje da su neheteroseksualni parovi u istoj meri dobri roditelji kao i svi ostali parovi i koliko poverenja imate u političke stranke. U Brazilu se neki ekstremno desničarski političari zalažu za terapiju rodne konverzije uprkos zvaničnom stavu medicine i psihologije. Što se tiče podataka za Brazil, skoro 67% uopšte ne veruje političkim strankama, a 12.4% veoma veruje. Sa druge strane, u Velikoj Britaniji su laburisti, pored zalaganja za priznavanje istopolnih brakova, zagovarali i njihovu veću vidljivost u parlamentu i u javnom prostoru. Podaci za Veliku Britaniju: 59% ne veruje toliko, a 12.2% veoma veruje što je slično Brazilu. U Srbiji skoro 47% uopšte ne veruje političkim strankama, a oko 9% veoma veruje.Podaci vezani za verovanje da su neheteroseksualni parovi u istoj meri dobri roditelji kao i svi ostali parovi: Brazil- oko 52% se slaže, a 28.5% se ne slaže. Srbija- najveći procenat (39%) se ne slaže, dok se samo 3.3% potpuno slaže. Velika Britanija- za razliku od Srbije najveći procenat se potpuno slaže (približno 35%), dok se manji procenat ne slaže (7.6%).Dok podatke VB i Brazila možemo povezati, u Srbiji nije takav slučaj. Politika (stranke) može imati određeni uticaj ili pojačavati neke druge faktore, kao na primer patrijahalnu tradicionalnu zajednicu i vrednosti koje su dominantne.

Picture of Magdalena Stojković
Re: Zadatak
by Magdalena Stojković - Tuesday, 14 March 2023, 11:17 PM
 

Podaci su korišćeni sa sajta http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp. Posmatran je vremenski okvir od 2017. do 2022. godine, u dve zemlje: Azerbejdžan i Norveška, i ukrštene su sledeće varijable: stav da su homoseksualni parovi u istoj meri dobri roditelji kao i heteroseksualni parovi, i politička orijentacija građana (orijentisanost ka levici ili desnici). Kada se ukrste ove dve varijable dobijaju se sledeći rezultati: U Azerbejdžanu se čak 76% populacije ne slaže sa prvim stavom, dok ostatak njih ili ne zna ili se ni ne slaže ni slaže (dakle samo 1,7% ljudi prihvata takve parove kao podjednako dobre roditelje). Kada se ovaj stav ukrsti sa ideologijom dobijaju se na skali koja meri krajnju levicu i krajnju desnicu sledeći rezultati: 3,6 % krajnje desnice prihvata takve parove kao podjednako dobre roditelje, dok 5,6% krajnje levice takođe smatra da to ne predstavlja problem. Sa druge strane, u Norveškoj je situacija skroz drugačija: ovde se oko 70% ljudi slaže sa prvim stavom (dakle, prihvataju lgbt parove kao podjednako dobre), dok 15% njih ne prihvata. Ako to ponovo ukrstimo sa političkom orijentacijom videćemo sledeće: 60,1% krajnje desnice prihvata takve parove kao podjednako dobre roditelje, dok 68,4% krajnje levice takođe smatra da to ne predstavlja problem. Kao što se može videti, situacija je u ove dve zemlje potpuno različita. Azerbejdžan je jako konzervativna država u kojoj gotovo da nema mesta za lgbt osobe. I iako se od 2000. godine homoeksualni odnosi ne posmatraju kao krivično delo, i dalje nema zakona koji je na njihovoj strani. Većina ovakvih konzervativnih zemalja vidi nuklearnu porodicu kao ideal, a homoseksualne brakove ili bilo kakva druga odstupanja od nuklearne porodice kao pretnju po društvo u celini. Može se primetiti i razlika između levice i desnice, koja u značajno manjoj meri prihvata ovu vrstu porodice. Norveška je, kao što se može i zaključiti mnogo više otvorena prema lgbt osobama. Ona je čak 1993. donela zakon kojim je priznala homoseksualna partnerstva i bila je među prvima koja je zabranila diskriminaciju lgbt osoba.






Picture of Tamara Majstorović
Re: Zadatak
by Tamara Majstorović - Tuesday, 14 March 2023, 11:48 PM
 
Podatke WVS za period od 2017. do 2022. godine u tri države ( Srbija, Holandija i Nemačka) koje sam ukrstila odnose se na slaganje sa sledećom tvrdnjom- kada majka radi za platu, deca pate i druga izjava- biti domaćica je jednako teško kao i plaćen posao.
Za prvu tvrdnju podaci- Nemačka: oko 46% se ne slaže sa ovom tvrdnjom, a oko 23% se slaže, što bi bila polovina.
Holandija: 41% se ne slaže, a samo 12% se slaže. Najmanji procenat ljudi se potpuno slaže, skoro 2%.
Srbija: čak 43% se ne slaže sa ovom tvrdnjom, a 26% se slaže.
Za drugu tvrdnju podaci- Nemačka: 29% se ne slaže sa ovom tvrdnjom, a oko 37% se slaže.
Holandija: podaci pokazuju sličan procenat onih koji se slažu (31,8%) i onih koji se ne slažu (27,5%). Razlika je u 4%.
Srbija: 38% se ne slaže sa ovom tvrdnjom. 23% se slaže. Što je razlika od čak 15%.
Što se tiče debata o seksualnim i rodnim ulogama postoje određena neslaganja. Razlike u mišljenju su vidljive između ideologija i kada se raspravlja o tome za šta su muškarci, a za šta žene kvalifikovane. Pa tako imamo konzervativce koji smatraju da treba da postoje različite uloge i obaveze u porodici. Imamo i radikalnije oblike koji smatraju da ako žena radi, to može da vodi uništavanju tradicionalnih vrednosti, kao i moralnom padu. Sa druge strane imamo liberale koji se zalažu za slobodu izbora u priv/jav sektoru i da to ne treba da bude rodno ograničeno. Prve vlade koje su uvele rodno- neutralne roditeljske politike su socijal-demokratske. Ove vlade podstiču uključivanje očeva u svakodnevnu brigu o deci i zato su muškarcima dozvolili roditeljsko odsustvo. Što se dalje proširilo na ostale države i došlo je do promovisanja simetrije u odnosu.
Picture of Bojana Milošević
Re: Zadatak
by Bojana Milošević - Wednesday, 15 March 2023, 01:17 AM
 
Za ovaj zadatak koristila sam podatke sa stranice http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp koji obuhvataju period od 2017. godine do 2022. godine. Fokusirala sam se na Tursku i Holandiju i tvrdnje ispitanjika iz ove dve države po pitanju iskaza "Kada je visoka nezaposlenost, muškarci bi trebalo da imaju prednost pri zapošljavanju u odnosu na žene". Podaci pokazuju da se u Turskoj 51,2% ispitanika slaže sa ovim iskazom, dok se 25.5% ne slaže. Ukoliko se obrati pažnja na razliku između odgovora muškaraca i žena može se uvideti da se 56,8% muškaraca i 45,6% žena slaže sa iskazom, a 20,2% muškaraca i 30,8 % žena se ne slaže. S druge strane u Holandiji se može uvideti suprotna situacija. Podaci pokazuju da se u Holandiji 2,0% ispitanika slaže sa iskazom, dok se sa iskazim ne slaže čak 83,4% ispitanika. 3,2% muškaraca iz Holandijskog uzorka se složilo sa iskazom, dok 80,3% nije. 2,4% žena iz Holandijskog uzorka se složilo sa iskazm, dok 85,1% nije. Ovde se može uočiti da je kod obe ove zemlje zastupljeno to da muškarci više navode da se slažu sa iskazom od žena, a da žene češće navode da se ne slažu. Ovi rezultati nisu iznenađujući s obziorm na to da je opšte poznato da se u turskom društvu mnogo više neguju tradicionalne patrijahalne vrednosti nego u holandskom društvu. Značajan uticaj ovde ima religija, ali pored toga vrlo su značajne i političke orijentacije koje su najzastupljenije u određenom društvu. Tursku većinom krakteriše okrenutost ka konzervativizmu. Za njega se vezuje stav da su rodne uloge prirodne gde je uloga muškarca da opskrbi i zaštiti porodicu a uloga žene da brine o deci i kući. Upravo ovo viđenj muškarca kao "hranitelja" porodice utiče na to da većina ispitanika iz Turske smatra da muškarci treba da imaju prednost pri zapošljavanju u slučaju velike nazaposlenosti. Kada je reč o Holandiji, za njih se većinom vezuju liberalizam i levica. Ove orijentacije koje se vezuju generalno za severnoevropske zemlje naročito ističu jeste to da kućne i roditeljske obaveze mogu i treba podjednako da dele muškarci i žene, tako da ne postoji razlog da s ženama oteža/onemogući pristup tržištu rada ni u sučaju visoke nezaposllenosti.
Picture of Vuk Radivojevic
Re: Zadatak
by Vuk Radivojevic - Wednesday, 15 March 2023, 02:29 AM
 
Istražio sam koliki se značaj pridaje porodici u Srbiji i uporedio ga između polova, te se pokazalo da žene pridaju nešto veći značaj, 92.7% žena percipira porodicu kao vema značajnu, dok (89.2%) muškaraca doživljava porodicu kao veoma značajnu. Generalno je među celom populacijom visok stepen značaja koji se pridaje porodici. Zatim sam ne bi li utvrdio kakav obrazac mišljenja o ženama u Srbiji vlada uzeo kao varijablu da li se biti domaćica smatra potpuno ispunjavajućim i ukrstio je sa varijablom pola. Pokazalo se da je i među ženama, što je donekle logično, ali i među muškarcima veći stepen neslaganja sa pomenutom tvrdnjom, čak i da je kod muškaraca veći procenat (41.6%) muškaraca je pokazalo neslaganje, dok kod žena on iznosi (34.6%) što je iznenađujuće. Međutim razlika dolazi u činjenici da se veći broj žena snažno ne slaže sa tom konstatacijom (33.5%) kao i da se manji broj žena ( 21.8%) naspram ( 24.6%) muškaraca slaže sa tom tvrdnjom. Ovi rezultati govore o relativnom otklonu od tradicionalnih patrihajahalnih vrednosti, budući da su podaci iz perioda 2017-2022.
Kada je reč o ukrštanju porodičnih vrednosti sa političkim stavovima tu sam opet ukrstio značaj pridavanja porodici u životu i značaj koji se pridaje autoritetu i pokazano je da sa visokim stepenom vrednovanja porodice ide i visok stepen vrednovanja autoriteta u društvu, rezultati su takvi da bi najviše odgovarali konzervativnoj ideologiji, iako je kada je reč o varijablima koje bi ukazivale na debatu o rodnim ulogama u Srbiji viđen pomak ka liberalnoj ideologiji.

Picture of Milica Bogdanovic
Re: Zadatak
by Milica Bogdanovic - Wednesday, 15 March 2023, 03:15 AM
 
U ovom mini istraživanju posmatrali smo dve države Bugarsku i Japan u periodu od 2017. do 2022. i uporedili dva skupa podataka koji se odnose na: indikator koji je pokazatelj porodičnih vrednosti i indikator koji pokazuje političku orjentisanost ispitanika ka levici ili desnici. Prvi indikator odnosi se na prihvatljivost abortusa. Najveće i najdugotrajnije debate u 20. I 21. Veku odvijale su se baš oko prava na abortus. Dok određene grupe podrazumevaju da pojedinsci imaju potpuno pravo na kontrolu reproduktivnog ponašanja , druge smatraju da neki etički aspekti moraju biti uzeti u obzir prilikom formulisanja javnih politika. Konzervativci se protive neograničenom pravu na abortus, ili ga ograničavaju na specifične slučajeve. Liberali i levičari se s druge strane zalažu za potpunu liberalizaciju prava na abortus I omogućavanje dostupnosti medicinskih usluga svim ženama. Smatraju da žena ima pravo da odlučuje o svom telu , a kao dodatni argument navode da se ukidanjem abortusa ne smanjuje broj istih nego se tako sve veći broj žena odlučuje da takav zahvat obavi u inostranstvu (medicinski turizam) ili na ilegalan način što često dovodi do velikih zdravstvenih problema kod žena, a nekada I do smrti.
Sada ćemo se osvrnuti na političku orjentaciju ispitanika iz Bugarske i Japana. Skala koja meri ovu varijablu na jednom kraju odvaja levu političku orjantaciju a na drugom kraju desnu političku orjetaciju. Izmedju ovih ekstrema nalaze se brojevi od 1 do 10 prema kojima 1, 2 i 3 znači bliže levoj političkoj orjentaciji, a 8, 9, 10 bliže desnoj političkoj orjentaciji, dok su vrednosti 4, 5, 6, 7, označene kao centralne. U Bugarskoj 20.4% ispitanika iskazuje da pripada levo orjentisanima (odgovori pod 1 2 I 3 ), dok 20.8% ispitanika iskazuje da pripada desno orjentisanima (odgovori pod 8 9 I 10). 33.7% ispitanika označilo je svoju orjentaciju kao bližu centru (odgovori 4 5 6 I 7 ). 25,1% ispitanika nije odgovorilo na pitanje ili je reklo da ne zna odgovor.
Što se tiče Japana 9.2% ispitanika orjentisana je levo, dok se 15.2% ispitanika izjasnilo kao desno orjentisano. Odgovore u centralnom delu skale označilo je čak 47.5% ispitanika, dok je njih 27.9% koji nisu dali odgovor na ovo pitanje ili nisu znali šta da odgovore.
Što se tiče indikatora za prihvatljivost abortusa na skali se nalaze tri vrednosti : niska, srednja ili visoka prihvatljivost. U Bugarskoj 30.0% ispitanika smatra da je prihvatljivost niska, 43.0% da je srednja I 27.0% da je visoka prihvatljivost abortusa. U Japanu 32.6% ispitanika smatra da je prihvatljivost niska, 43.3% da je srednja I 24.1% da je prihvatljivost visoka.
Kao što primećujemo veliku sličnost u procentima političke orjentacije kod Japana I Bugarske , gde se najveći broj ispitanika izjašnjava za centar, dok se sličan broj ispitanika izjašnjava za levicu ili desnicu (kod Japana centar je mnogo jači nego bilo koji od polova orjentisanosti, ali se medju polovima ističe desni) jako slične procente primećujemo I kod prihvatljivosti abortusa. Ono što ova skala pokazuje jeste mišljenje gradjana o prihvatljivosti abortusa, te ne pokazuje pravu sliku u odnosu na koju ćemo zaključiti kako je abortus institucijalno regulisan u ovim zemljama.

Podaci su korišćeni sa:
http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp
Picture of Aleksandra Krlović
Re: Zadatak
by Aleksandra Krlović - Wednesday, 15 March 2023, 06:44 AM
 
Na osnovu uzetih varijabli: 1) Koliko se tvoja porodica u poslednjih 12 meseci osećala ugroženo od nasilja u svom domu; 2) Levica/ Desnica. Posmatrani period je od 2017 - 2022.
Rezultati pokazuju sledeće: levica ( 87%) nikada se nije osećala ugroženo, desnica ( 78,9) nikada se nije osećala ugroženo. Levica ( 1,9) često se osećala ugroženo, desnica ( 10,5) često se osećala ugroženo. Levica ( 5,6) ponekada se osećala ugroženo, desnica ( /). Levica ( 5,6) retko se osećala ugroženo, desnica ( 10,5) retko se osećala ugroženo. Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da levica podrazumeva da se stavovi donose kolektivnim odlučivanjem, socijalni programi su uglavnom univerzalni teže prevazilaženju svih društvenih stratifikacija, kao i umanjenu neslobode. 90% pripadnika zalaže se za mirno rešavanje problema. Pristalice savremene levice svoje vrednosti i ideale nadovezuju na vekovnu tradiciju emancipatorskih borbi progresivnih pokreta. Dok se desnica prvenstveno zalaže da su pojedinci dužni da poštuju zakon. Takođe smatraju da su određeni socijalni red i hijerarhija neizbežni, prirodni i normalni. Možemo primetiti da se desničarski stav u određenoj meri provlači kroz porodicu.
Za potrebe ovog zadatka uzeti su podaci sa sajta https://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp
Picture of Katarina Djuric
Re: Zadatak
by Katarina Djuric - Wednesday, 15 March 2023, 08:51 AM
 

Podaci su preuzeti sa sajta: http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp i odnose se na period od 2017. do 2022. godine. Posmatrani su indikatori porodičnih vrednosti u Nigeriji, konkretno 2 varijable, od kojih se jedna odnosi na to (I) „Ko odlučuje o kupovini u domaćinstvu: muškarci vs žene“ , dok se druga varijabla odnosi na (II) „Levu-desnu političku orijentaciju“. Prva varijabla obuhvata skalu odgovora, gde 1 podrazumeva da muškarci uglavnom odlučuju, dok 9 znači da žene odlučuju (oznaka 5 se nalazi na sredini i pokazuje da su muškarci i žene jednaki po ovom pitanju). Druga varijabla takođe obuhvata skalu od 1 do 9, gde se vidi orijentacija ispitanika. Na krajnjoj levoj strani imamo levu političku orijentaciju (1), dok s druge strane, na krajnjoj desnoj strani imamo desnu političku orijentaciju (9).

Pre nego što pređem na ukršatanje varijabli, kratak osvrt na rezultate prve varijable – „Ko odlučuje o kupovini u domaćinstvu“. U 36,1% slučajeva muškarci odlučuju o ovim aktivnostima, dok žene odlučuju u samo 8,9% slučajeva. Međutim, pokazuje se da su čak u 38,9% slučajeva muškarci i žene jednaki. Daljim ukrštanjem pomenutih varijabli, dolazi se do sledećih rezultata. Na krajnjoj levoj strani imamo 34,8% muškaraca (koji su ovako politički orijentisani), na sredini se nalazi nešto manje od 46% ispitanika, dok se samo nalazi 7,1% žena nalazi na krajnjoj levoj strani. S druge strane, krajnih desno orijentisanih muškaraca ima 49,3%, na sredini se nalazi oko 32% ispitanika, i 13,2% žena je desno politički orijentisano. Na osnovu priloženih rezultata može se zaključiti da je nešto veći procenat ispitanika naklonjeniji desnom političkom spektru. Imajući u vidu da se nalazimo u savremenom svetu i da je Nigerija jedna od najnaseljenijih zemalja u Africi, pa samim tim i jedna od većih ekonomija u svetu (i da ima veliki broj mladih građana) iznenađuje to što je ovo stanovništvo više desničarski orijentisano (što bi značilo da se više poštuje tradicija, što žene automatski stavlja u nepovoljan položaj).

Picture of Milica Ivanov
Одговор: Zadatak
by Milica Ivanov - Wednesday, 15 March 2023, 09:27 AM
 

Posmatranjem podataka vezanih za Srbiju u periodu 2017-2022, u svetlu debate o fizičkom kažnjavanju dece, treba istaći da se ono u najvećim procentima ne opravdava. Kada posmatramo uzrast ispitanika, podaci govore sledeće: Naime, kada govorimo o uzrasnoj kohorti do 29 godina, procenat onih koji uopšte ne opravdavaju je 38,5%, a onih koji potpuno oparavdavaju je 17,3%. Ispitanici uzrasta 30-49 godina ovaj stav podržava u potpunosti 10,6%, dok 43,9% ne oparavdava. Ispitanici sa 50+ godina uvek opravdavaju ovaj stav u 9,4% slučajeva, dok ih 50,2% nikako ne opravdava.

Ukoliko date podatke uporedimo sa indikatorom političke pripadnosti ispitanika, levoj ili desnoj orjentaciji, dolazimo do sledećih podataka: 37% ispitanika Srbije leve orjentacije nikako ne opravdava fizičko kažnjavanje dece (25,9% potpuno opravdava), a desno orjentisani ispitanici nikako ne opravdavaju u 52,6%, a opravdavaju u 10,5%.

Dakle, prema iznetim podacima možemo zaključiti da se odgovori ispitanika u velikoj meri razlikuju kada je u pitanju njihov uzrast, ali i politička pripadnost. Bilo bi možda zanimljivo ove podatke oporediti sa nekim ranijim periodom istraživanja, ali iz ove perspektive, vidimo da skoro 20% mladih (do 29 godina) potpuno opravdava fizičko kažnjavanje dece u 21. veku, dok je (za mene) iznenađujuće da je kod starijih ispitanika taj procenat ispod 10%. Takođe, u svetlu debate o fizičkom kažnjavanju dece treba istaći da se veliki broj neopravdanosti kod nas može tražiti i u tome što roditelji u Srbiji više vrednuju odgovornost i marljivost dece, nego poslušnost (što je glavni razlog upotrebe fizičkog kažnjavanja).

Picture of Danica Čolakov
Re: Zadatak
by Danica Čolakov - Wednesday, 15 March 2023, 11:35 AM
 
Na osnovu uzetih varijabli: 1) Koliko se tvoja porodica u poslednjih 12 meseci osećala ugroženo od nasilja u svom domu; 2) Levica/ Desnica. Posmatrani period je od 2017 - 2022.
Rezultati pokazuju sledeće: levica ( 87%) nikada se nije osećala ugroženo, desnica ( 78,9) nikada se nije osećala ugroženo. Levica ( 1,9) često se osećala ugroženo, desnica ( 10,5) često se osećala ugroženo. Levica ( 5,6) ponekada se osećala ugroženo, desnica ( /). Levica ( 5,6) retko se osećala ugroženo, desnica ( 10,5) retko se osećala ugroženo. Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da levica podrazumeva da se stavovi donose kolektivnim odlučivanjem, socijalni programi su uglavnom univerzalni teže prevazilaženju svih društvenih stratifikacija, kao i umanjenu neslobode. 90% pripadnika zalaže se za mirno rešavanje problema. Pristalice savremene levice svoje vrednosti i ideale nadovezuju na vekovnu tradiciju emancipatorskih borbi progresivnih pokreta. Dok se desnica prvenstveno zalaže da su pojedinci dužni da poštuju zakon. Takođe smatraju da su određeni socijalni red i hijerarhija neizbežni, prirodni i normalni. Možemo primetiti da se desničarski stav u određenoj meri provlači kroz porodicu.
Za potrebe ovog zadatka uzeti su podaci sa sajta https://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp
Picture of Helena  Ristić
Одговор: Zadatak
by Helena Ristić - Wednesday, 15 March 2023, 03:43 PM
 
Podatke za ovu vežbu pronašla sam na web stranici http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp , posmatrana je Srbija u talasu od 2017 - 2022. Kao indikator uzela sam varijablu o rodnoj ravnopravnosti u obrazovanju i uporedila je sa političkim stavom da su muškarci bolji lideri u političkoj sferi od žena. 10,7% se u potpunosti slaže, 23,6% se slaže, 40% ispitanika se ne slaže sa ovim stavom, 21,4% se u potpunosti ne slaže i 3,9% nije sigurno/ne zna. Ovde vidimo da je najveći procenat ispitanika odgovorio da se ne slaže sa stavom. Možemo da pretpostavimo da u Srbiji ipak imaju liberalnija uverenja i da se zalažu za slobodu u izboru pojedinaca oko aktivnosti kojom oni žele da se bave, kao i da smatraju da ne postoji prepreka koja se ogleda u rodnoj neravnopravnosti prilikom izbora. Stoga zaključak je da muškarci i žene imaju iste mogućnosti da se školuju, rade i odlučuju o svom životu. Mislim da uvek pri ovakvim istraživanjima imamo problem sa odgovorima jer postoji mogućnost da su odgovori bili takvi jer se to smatra "društveno prihvatljivim", ali svakako da smatram da postoji pomak i u praksi o ovim stavovima rodne ravnopravnosti.