Strukture predstavljaju norme, pravila, resurse na koje se pojedinici oslanjaju pri građenju sopstvenog života i funkcionisanju u njihovoj okolini i društvu. To mogu biti različiti institucionalni okviri, ekonomski faktori i resursi, kulturni i socijalni resursi, političke okolnosti, društvene vrednosti i norme koje usmeravaju samo ponašanje pojedinca. Svi ovi faktori mogu biti sa jedne strane ograničavajući, ukoliko "sprečavaju" pojedinca da dela potpuno slobodno i mimo pravila i omogućavajući. Putem struktura se obavlja reprodukcija društva i to putem internalizovanja ovakvih obrazaca kod pojedinaca. Dejstvenost predstavlja delanje pojedinca unutar ovih okvira, odnosno unutar institucija, sa određenom količinom resursa, sa određenim pravilima i normama i slično. Pored toga što strukture ograničavaju ili omogućavaju pojedinčevo ponašanje, za oblikovanje i građenje socijalnih biografija, dejstvenost je jedan od ključnih faktora. Pojedinac se prepoznaje kao akter koji može uticati na oblikovanje sopstvenog života uprkos društvenim ograničenjima ili mogućnostima. Odnos struktura i dejstvenosti jedan je od centralnih odnosa u sociologiji kao nauci. On prosto predstavlja pojedinčevu zavisnost od društva, način na koji društvo dopire do pojedinca i uslovljava ga, ali sa druge strane predstavlja i pojedinčevo deljanje na društvo, odnosno način na koji se određene društvene strukture reprodukuju kroz svakodnevni život pojedinaca, i načine na koji oni određene društvene strukture menjaju kroz svakodnevne interakcije. Sama reprodukcija društvenog sistema i struktura odvija se upravo putem dejstvenosti. Svakako najbolji primer međusobnog delovanja između strukture i dejstvenosti možemo pronaći u okviru jedne institucije kao što je škola. Određeni pojedinci imaju višak ili manjak resursa, što može uticati omogućavajuće ili ograničavajuće na njihovo obrazovanje. Ovde govorimo ne samo o ekonomskim, već i kulturnom i socijalnom kapitalu, odnosno o habitusu iz kog dete ili mlada osoba potiče i o vrednostima i normama koje usvaja. Sa druge strane, čak i da poseduje sve resurse, pojedinac mora samostalno da se založi za svoje školovanje, mora da dela u okviru ovih struktura u skladu sa pravilima i normama, pri čemu iste nastavlja da reprodukuje. |