Strukture i strukturalni konteksti predstavljaju trajne obrasce društvenih odnosa i institucija koje oblikuju ljudsko delovanje. U pristupu socijalne biografije, individualna biografija oblikovana je u društvenom kontekstu, strukturnim i normativnim okvirima društvenog prostora i vremena, ličnim i porodičnim resursima, odnosima i aspiracijama, klasnim habitusom i rodnim identitetom. Ova strukturna obeležja ograničavaju dejstvenost i subjektivnost pojedinca. Ipak, odnos pojedinca i strukture nije jednosmeran - kao što strukture deluju na pojedinca, tako i pojedinac oblikuje strukture svojim svesnim donošenjem odluka i delanjem u skladu sa vrednostima.
Najpoznatije društvene strukture jesu društvene institucije, norme, resursi, sistemi - obrazovni sistem. Porodica jeste jedna od glavnih društvenih institucija koja bitno učestvuje u oblikovanju identiteta mladih.
Odgovor pojedinca na dejstvenost strukture jeste refleksija - proces kritičkog samoprocenjivanja sopstvenih radnji, gde pojedinci kontinuirano procenjuju da li su njihove akcije u skladu sa društvenim normama. Kroz refleksiju, pojedinci mogu takođe kritički analizirati elemente strukture i potencijalno ih transformisati kroz svoje dejstvo. Samorefleksija je važan aspekt u istraživanju rodnog identiteta, jer kroz nju mladi mogu istraživati svoj identitet i potencijalno ga transformisati tokom vremena.
Intencionalnost dejstvenosti se prepoznaje kao samorefleksivna regulacija ponašanja u određenim situacijama i razlikuje se od motivacije kao potencijala za dejstvenost. U ovom istraživanju dejstvenost se sagledava kao reakcija na promenljive kontekste. U primeru Mirkove biografije, nedostatak resursa je taj koji ga je naveo da promisli svoje izbore u životu i da promeni kurs života. Koliko god njegova biografija delovala kao individualizovana, njegove odluke i izbori, kao i kod drugih mladih u Srbiji, obojeni su uticajem strukturalnih obeležja – normi, očekivanja i na taj način utopljena u kolektivni identitet, formirajući Mirkovu socijalnu biografiju i identitet formiran u klasi.