Pristup socijalne biografije podrazumeva oblikovanje individualne biografije pojedinca u odnosu na društveni kontekst, odnosno kao proizvoda dejstvenosti aktera obnavljaju se strukturna obeležja koja oblikuju socijalnu biografiju. Strukturalni kontekst biografije predstavljaju različita društvena, ekonomska, kulturna i politička obeležja koja prema prirodi mogu biti omogućavajuća ili ograničavajuća. Kao najpoznatije društvene strukture možemo navesti institucije, norme i različite resurse uključujući porodičnu dimaniku i obrazovni sistem koji su posebno značajni za oblikovanje biografija mladih. Delanje pojedinca sastoji se u postavljanju individualnih ciljeva pomoću strukturno određenih procesa stvaranja značenja. Suština društvenosti biografije pojedinca jeste odnos između subjektivnog i intrasubjektivnog konteksta konceptualizovanog u pojmu refleksivnosti. Refleksivnost predstavlja nemogućnost odvajanja od prošlosti, ali postojanje rekonstrukcije prošlosti, kao i planiranje budućnosti kroz suočavanje sa zahtevima sadašnjosti što kontinuirano povezuje prošlost i budućnost pojedinca. Drugim rečima, strukture postavljaju okvir za odvijanje dejstvenosti u skladu sa mogućnostima, ali i ličnim ciljevima i preferencijama. Kao mogući primer odnosa strukture i dejstvenosti možemo navesti studente/tkinje čiji roditelji nemaju završen fakultet, ali uprkos tome visoko obrazovanje predstavlja važan deo ličnih vrednosti i ciljeva ovih mladih čemu se roditelji ne suprotstavljaju, a dostupni resursi poput studiranja na budžetu i ekonomske situacije porodice takođe dozvoljavaju. Ovakvu situaciju možemo smatrati pobedom dejstvenosti nad strukturom, ali ne smemo zaboraviti da struktura u mnogim situacijama ograničava dejstvenost te zahteva konformističko ponašanje u obliku prihvatanja lične situacije pojedinca kao što je razvoj postadolescencije mladih u Srbiji zbog velike zavisnosti od finansijskih i stambenih resursa primarne porodice i nedostatka strukturalne podrške za osamostavljivanje poput sistema studentskog stanovanja ili regulisanih studentskih radnih ugovora. |