Kada je reč o oblikovanju socijalne biografije, postoje različita stanovišta o tome šta i ko utiče na njihovo formiranje, da li je reč samo o dejstvenosti pojedinca ili pak strukturalnog konteksta, oba istovremeno i tako dalje. Strukture i strukturalni konteksti su vrlo važni za oblikovanje biografija, njih možemo definisati kao organizacije, tj. pravila i resurse na koje se akteri oslanjaju, kako u produkciji, tako i u reprodukciji društvenog života i one su najčešće internalizovane. Kao takve, one značajno utiču na životne putanje pojedinaca, pa tako i socijalne biografije, u smislu da je nekome ograničen ili neograničen pristup određenim institucijama, resursima, mogućnostima, zavisno od toga da li su u pitanju omogućavajuća ili ograničavajuća strukturna obeležja. Sa druge strane, dejstvenost (agency) možemo odrediti kao svojevrsnu sposobnost osobe da intencionalno, refleksivno, temporalno postupa kroz život. Brojna istraživanja su upravo pokazala da je za oblikovanje socijalnih biografija mladih najvažnija stavka međuodnos strukture i dejstvenosti, odnosno opcija koje postoje u društvu, institucija, njihove dostupnosti, brojnosti i ličnih karakteristika, ulaganja svakog pojedinca. Dakle, nije moguće izdvojiti neku od ovih stavki jer one istovremeno utiču na mlade i njihove životne putanje. Strukture kao takve, postavljaju uslove, mogućnosti i ograničenja uopšte za dejstvenost i delanje samih aktera, tako da se njihov uticaj ne sme zanemariti. Od načina na koji su one uspostavljene, u velikoj meri zavise ostale mogućnosti za delanje koje će pojedinac imati na raspolaganju za sopstvene strategije. Kroz ovo se uviđa da individualna biografija zapravo nikada nije samo individualna, već i socijalna - društveno konstruisana, sa elementima delanja istovremeno. Prema istraživanjima sprovedenim među mladima u Srbiji, prisutno je oslanjanje i zavisnost od roditelja i uopšte primarne porodice, pre svega stambena, a onda i finansijska, što svakako ukazuje na loše strukturne uslove za osamostaljivanje mladih, što posledično utiče i na ostvarivanje ostalih ‘elemenata’ životnih putanja i biografija, što za rezultat onda ima produženo školovanje, postadolescenciju, odlaganje bračnosti i roditeljstva i dr. Dakle, svaki od ovih uzročnika povezan je uzročno-posledično i deluje na oblikovanje socijalnih biografija mladih u podjednako značajnoj meri.