- Pojam autonomije kritikovan je zbog specifičnosti uzimanja istog kao norme, odnosno uzimanja istog nezavisno od realnosti. Naime, autonomija kod mladih kao takva zavisi pre svega od socijalnog konteksta, ali je važno navesti da postoje mladi koji su čitav život zavisni od svojih roditelja - kako emotivno tako materijalno, odnosno finansijski. Slična je situacija i sa drugim pojmom - postadolescencija, koji se posmatra kao koncept koji bi trebalo da naglasi individualnu psihološku nezavisnost mladih od roditelja pre nego strukturalne prepreke na koje se nailazi u periodu tranzicije.
- Klasni identiteti mladih u Srbiji postoje kao pre svega opažanje svog položaja u odnosu na druge nego kao realni entiteti, a obzriom da u savremenom dobu dolazi do brisanja klasnih granica, bar na vidnom polju, jer je klasna pokretljivost veća nego u ranijim epohama. Rodni identiteti se, u odnosu na klasne, drugačije kotiraju. Naime, patrijarhalna sredina nalaže odredjene obrasce feminiteta i maskuliniteta, ali je važno uzeti u obzir i to da je ženski rodni identite u socijalizmu doživeo potpunu reformu kroz omogućavanje obrazovanja i finansijskog osamostaljivanja u odnosu na muškarce. Uz sve to, vremenom je došlo do nepoklapanja ova dva normativiteta i često dolazi do sukoba patrijarhalno uspostavljenih obrazaca i ličnog doživljaja sopstvenog identiteta shvatanja rodnog identiteta.
Jovana Mihailović, SO 20/50 |