Picture of Aleksandra Djokic
Domaci
by Aleksandra Djokic - Monday, 25 March 2024, 06:02 PM
 

1. Razmatranje koncepata autonomije i postadolescencije izaziva kritike i nedoumice iz različitih perspektiva. Ključna tačka kritike leži u normativnosti koja se pripisuje ovim pojmovima, s obzirom na to da se individualni životni putovi mladih često tretiraju kao standardizovani. Istraživanja ukazuju na to da mladi sve više naglašavaju svoj subjektivni osećaj nezavisnosti, nevezano za materijalni status, što dovodi u pitanje relevantnost klasičnih definicija autonomije, posebno u svetlu emocionalne i psihološke nezavisnosti. Osim toga, teorijska objašnjenja postadolescencije često se kritikuju zbog nedovoljnog uzimanja u obzir individualnih, ličnih i psiholoških faktora koji utiču na identitet mladih. Umesto toga, fokus je često na strukturalnim i kulturološkim aspektima odrastanja, što može izostaviti važne dimenzije ovog životnog perioda.

Kada je u pitanju koncept autonomije, kritike se takođe odnose na njegovu normativnost, pri čemu se sticanje nezavisnosti smatra normativnim procesom tranzicije iz detinjstva u odraslost. Međutim, ova perspektiva zanemaruje složenost emocionalne i materijalne međuzavisnosti koja karakteriše moderne porodične odnose. Osim toga, finansijska i stambena autonomija gube na značaju, dok mladi sve više ističu psihološku dimenziju autonomije kao ključnu za percipiranje sebe kao odraslih.

Kada je reč o konceptu postadolescencije, osnovna kritika se odnosi i na preteranu usredsređenost na individualne faktore i nedovoljno uzimanje u obzir strukturalnih prepreka sa kojima se mladi suočavaju tokom tranzicije u odraslost. Ovde bi koncept mlad-odrastao možda bio adekvatniji, jer uzima u obzir kako individualne, tako i strukturalne aspekte mladalačkog puta ka odraslosti.

2. Razmatranje identiteta mladih u Srbiji otkriva složenost internalizovane percepcije o sebi, oblikovane pod uticajem klasnih, rodnih i drugih normativa. Klasni identiteti u našem društvu jasno se manifestuju kroz razlike u životnom stilu, potrošnji i pristupu resursima, što omogućava razlikovanje između visokih i niskih društvenih klasa. Na primer, mladi iz porodica sa višim društvenim položajem često imaju privilegije kao što su češći odlasci u restorane, putovanja, kulturne aktivnosti, pracenje modnih trendova i skupi hobiji, dok se mladi iz nižih klasa suočavaju sa ograničenijim mogućnostima. Što se tiče rodnih identiteta, tradicionalni stereotipi i uloge i dalje imaju značajan uticaj, ali se suočavaju sa promenama usled globalnih dešavanja i aktivizma za rodnu emancipaciju. Mladi često balansiraju između tradicionalnih rodnih očekivanja i progresivnih stavova o rodu i seksualnosti, što čini njihov identitet dinamičnim i složenim. Osim uticaja porodičnih i socijalnih faktora, mediji igraju ključnu ulogu u formiranju rodnih identiteta, pružajući različite perspektive i modele ponašanja. Digitalne tehnologije, kao što su društvene mreže, omogućavaju mladima širi pristup informacijama i različitim rodno-senzitivnim sadržajima, što može doprineti razbijanju tradicionalnih rodnih normi i podsticanju inkluzivnijih identiteta. U suštini, identitet mladih u Srbiji oblikovan je kroz kompleksnu interakciju između klasnih, rodnih, porodičnih i društvenih faktora, pri čemu se tradicionalni obrasci sukobljavaju sa savremenim trendovima i vrednostima. Ova dinamika stvara prostor za raznolike identitete i otvara put ka inkluzivnijem i progresivnijem društvu.