Picture of Katarina Djuric
Odgovor
by Katarina Djuric - Wednesday, 19 April 2023, 07:05 AM
 

Pre svega, vidljive su razlike kada je u pitanju stepen obrazovanja, kao i radnih strategija kojima su mladi naklonjeni. Mladi nižeg obrazovanja postaju roditelji neposredno nakon završetka školovanja, i uglavnom slede tradicionalni obrazac zasnivanja porodice. To znači da žene sa nižim stepenom obrazovanja ranije postaju majke, što dovodi i do ranijeg napuštanja školovanja, manje ekonomske nezavisnosti, te dolazi do prihvatanja dominantnog familističkog modela (instrumentalna uloga oca i ekspresivna uloga majke). Za razliku od žena (majki), većina intervjuisanih muškaraca (očeva) radi, bilo da se radi o stabilnim ili privremenim poslovima, što znači da su oni, pretežno hranioci porodice (najviše karakteristično za niže slojeve). Ovakvo stanje jasno pokazuje razliku između radnih strategija mladih roditelja, u okviru kojih se očevi dodatno radno angažuju, dok majke privremeno ili trajno odustaju od rada usled preuzimanja roditeljske uloge. S druge strane, kada su u pitanju mladi sa višim nivoima obrazovanja, ne postoje institucionalne mogućnosti usklađivanja školovanja, roditeljstva i rada, te su kod njih ove putanje (u većini slučajeva) standardizovane (obrazovanje – zaposlenje – brak – zasnivanje porodice). Međutim, mogu se javiti i nestandardne životne putanje koje su više karakteristične za žene, jer usled preuzimanja roditeljske uloge može doći do napuštanja školovanja i posla.