Picture of Milica Jocić
ODGOVOR
by Milica Jocić - Tuesday, 7 March 2023, 09:29 PM
 

Kada govorimo o intimnosti, bitno je istaći da se ona javlja uz ideal drugarskog braka i pojam čistih veza, to jest da se mora postići i održavati jer ne dolazi prosto sa bračnim statusom. Naglasak više nije na strukturi i funkcijama porodice, već na intimnim vezama bračnih parova, a kvalitet odnosa počinje mnogo više da se ceni od njegove strukture. Koncept čistih veza koji se vezuje za intimnost konstruisao je Gidens kako bi ukazao na veze pročišćene od tradicije, nužnosti i obaveza. Usled oslobađanja seksualnih odnosa od reprodukcije, čiste veze dobijaju na značaju. Intimnost se nalazi u centru detradicionalizovane porodice, a promene u sferi iste su izmenile iskustva ljubavi i seksualnosti. Ipak, iako ljubav i intimnost postaju ideal, sve ih je teže održati. Porodični odnosi pomeraju se od zajednice potreba ka izbornim afinitetima pa se pojam intimnosti širi kako bi uključio neheteroseksualne veze, prijateljstva i odnose sa decom. Ukoliko se fokusiramo na situaciju u Srbiji, različita sociološka istraživanja ukazuju na blokiranu transformaciju i usporenu modernizaciju braka i porodice. Uzrok tome jesu događaji devedesetih (kriza i ratovi), te porodica postaje središte emocionalne i psihološke pomoći, neka vrsta skloništa od rizične, nepredvidive budućnosti. Kohabitacije teže da prerastu u brak, jača ženski žrtvujući mikromatrijarhat jer je žena prinuđena da obavlja i plaćene ali i neplaćene,kućne poslove. Sve ovo ukazuje na odloženu transformaciju braka od institucije ka individualizovanom partnerstvu, dok su porodica i brak prisilno ojačani i shvaćeni kao neka vrsta utočišta. Ukoliko u kontekstu Srbije posmatramo čiste veze, intimnost i izborne afinitete, možemo da pretpostavimo nekoliko stvari. Smatram da koncept čiste veze u svom pravom smislu ne može u potpunosti da bude primenjen na odnose u Srbiji, baš zbog odložene transofrmacije braka u individualizovano partnerstvo, ali i zbog toga što mladi duže ostaju zavisni od roditelja i porodice porekla, te na njih i te kako mogu da utiču tradicija i, od strane šireg društva, propisane norme i očekivanja. I u Srbiji postoje porodice “izbornih afiniteta”, ali uzevši u obzir da se i dalje mnogo više vrednuju tradicionalne vrednosti vezane za porodicu, ove prve nisu baš u centru pažnje.