Picture of Milica Ivanov
Odgovor
by Milica Ivanov - Tuesday, 7 March 2023, 07:28 PM
 

U odnosu na optimističnu reakciju shvatanja braka i partnerskih odnosa uočavamo prevladavanje tzv. ideala drugarskog braka i pomeranje ka egalitarnijem odnosu između partnera koji se zasniva na saradnji i razumevanju (Jang i Vilmot). Na brak se u javnom i naučnom diskursu posmatra kao na ličnu vezu, a ne kao na instituciju, a posledično tome dolazi do poimanja intimnosti kao cilja koji se mora postići i održavati, a da se do njega dolazi prosto sa bračnim statusom. Istraživanjima 80-ih godina se došlo do zaključka da bračni parovi više stavljaju akcenat na lične veze i partnerstvo, nego na strukturu i funkcije srodstva i porodice. Smatram da ovaj trend zaista dovodi do pozitivnih trendova kao što su egalitarnost i emancipacija, ali da još uvek postoje prećutne prakse koje upućuju na suprotno. Mišljenja sam da se ova ideja proklamuje u društvu kao poželjna ali ne skroz još uvek prihvaćena.

Grupa teoretičara sa početka osamdesetih godina, smatra da zbog globalizacije dolazi do pojave novog društvenog poretka refleksivne modernosti, u čijoj je osnovi porces detradicionalizacije. Prema Gidensu, ljudi sve više traže intimna povezivanja sa drugima (zbog progresivnog oslobađanja od uloga i ograničenja društva) koja se održavaju na osnovama zajedničkog znanja i razumevanja – „selfdisclosure“.

Pojavljuju se tzv. čiste veze, novi idealni tipovi partnerskih odnosa i intimnosti, koje su „pročišćene“ su od sputanosti tradicije,nužnosti i obaveza, zasnovane na ispunjenju ličnih potreba.

Prema Bekovima novo doba modernosti fundamentalno menja iskustva ljubavi, seksualnosti i porodičnog života, stavljajući intimnost u centar detradicionalizovanog života. Oslobođeni od uputstava i konvencija, pojedinci postaju autori svojih životnih scenarija, ali dok proces inde da individualizacije slabi tradicionalne veze srodstva i braka, ljubav i intimnost se traže sve više. Zbog činjenice da živimo u društvu rizika porodične veze postaju uslovne i odlikuju ih rizici i lomljivost naspram pravila i rituala. Stvaraju se porodični odnosi zasnovani na izbornim afinitetima, a pojam intimnosti se proširuje.

Novo poimanje intimnosti zamagljuje odnose međuzavisnosti članova u porodici, posebno intergeneracijskih, koji su i dalje rodno obeleženi.