Picture of Lidija Zakic
odgovor
by Lidija Zakic - Tuesday, 7 March 2023, 06:39 PM
 
Entoni Gidens je opisao post-traficionalno društvo kao ono u kom se muškarci i žene oslobađaju uloga i ograničenja povezana sa tradicionalnim društvenim odnosima i stvaraju sebe kroz svakodnevne odluke. Izmenjenost intimnosti u ličnim odnosima ukazuje i koncept čiste veze odnosno prikaz novih idealnih tipova partnerskih odnosa i intimnosti. One su oslobođene sputanosti tradicije nužnosti i obaveza i zasnovane su na ispunjenju ličnih potreba. One su odraz pročišćavanja prostora intimnosti od društvenog mešanja. Kontrola rađanja menja seksualne odnose i oni više nisu vezani za reprodukciju. Čista veza traje dok svaka strana ispunjava od nje sopstveno zadovoljstvo. U fokusu je ljubav. U strukturalnom smislu u Srbiji se konstantno beleži opadanje porodičnih domaćinstava. A u okviru nuklearnih domaćinstava, registruje se trend smanjenja tipa bračnog para sa decom, a zatim i povećanje jednoroditeljskih (pretežno majki). Primetan je značajan rast neporodičnih, a posebno samačkih domaćinstava. U Srbiji je prisutno odsustvo bržih preobražaja i detradicionalizacija. Zatim, nedostaje snažniji zaokret ka individualizaciji. Takođe je odložena transformacija braka od institucije ka individualizovanom odnosu partnerstva, kao i da su brak i porodica prinudno ojačani i konzervirani kao utočište. Tako da možda ne postoji mogućnost primene pojma čistih veza. Sociološka istraživanja (iz 2002, 2004, 2006) ukazala su na blokiranu transformaciju ili/i usporenu modernizaciju braka, porodice i domaćinstva u Srbiji od početka 90-ih. Usled poznatih događaja 90-ih, i tereta koji su oni nametali pojedincima spolja, porodica je prisilno ojačana. Kohabitacije nemaju trajniji karakter već teže da prerastu u brakove. U Srbiji ne možemo reći da postoje porodice bliske pojmu "izbornih afiniteta", ali to ne znači da ga u budućnosti neće biti, pogotovo što imamo rezultate istraživanja koji pokazuju da porodični interesi i dece imaju primat u odnosu na individualne (porodična moralnost). „Prakse intimnosti“ se odnose na postupke koje omogućavaju, stvaraju i održavaju subjektivni osećaje bliskosti, usklađenosti i da su osobe posebne jedna drugoj. Da bi ih istraživali u Srbiji morali bi ispitati koje su prakse prisutne i zastupljene u odnosima, kao druge faktore povezane sa ovim praksama.