Picture of Iva Nedeljkovic
Drugo pitanje
by Iva Nedeljkovic - Tuesday, 28 February 2023, 11:55 PM
 

Krajem XX veka, parodica je uglavnom bila tumačena kao „temelj društva“ i svaka drugačija koncepcija porodice, poput feminističke ili homoseksualne, značila bi napad na tradicionalno uspostavljene vrednosti. Mnogobrojno je prepreka sa kojima se sustreću neheteroseksualne osobe, a onda i parovi. Oni vode borbu za prepoznavanje i društvenu legitimaciju, kao mehanizam ostvarenja cilja postajanja potpuno ravnopravnog građana, kao i borbu za prihvatanje zahteva da se istopolni parovi venčavaju i da imaju pravo da zasnivaju porodicu. Sa druge strane, brak se vidi kao neka vrsta zaštite od stigmatizacije, kao uklapanje u društveni kalup, barem donekle. Razotkrivanje i prihvatanje od strane zajednice se dodatno povećava kada partneri imaju decu. Deca su tada na pragu moguće stigmatizacije u školi i sl. Iz tog razloga su upravo prepoznavanje i priznavanje istopolnih partnerstava ključni. U sklopu priznavanja logično ide i istraživanje ovog noviteta.

Istraživanja neheteroseksualnih porodica veoma doprinose predmetu sociologije porodice. Svojim saznanjima nude proširenu sliku i pluralistički pristup porodičnoj raznolikosti. To zapravo i predstavlja glavni doprinos socioloiji porodice. Veliki deo predstavlja problematizovanje intergeneracijskih odnosa (u procesu „razotkrivanja“), partnerskih odnosa, roditeljstva i starenja u istopolnim porodicama, briga o deci itd. Istopolno partnerstvo i roditeljstvo bitno menjaju većinu dimenzija porodičnog života koji se do skoro smatrao standardnim. S obzirom da, kada je reč o neheteroseksualnosi, rod predstavlja centralni pojam, on se nipošto ne može zaobići. Shodno tome, sve vezano za ideju porodice, što do sada nije uključivalo pojam roda, ovaj pojam mora uključiti na neki način. Svakako da dodavanje ovog pojma tek tako u sva prethodna istraživanja i rezultate nije moguće, te je potrebno da se sve iznova preispita i promisli, jer ovo unosi promene velikih razmera. Nova istraživanja doprinela bi nekim potpuno novim saznanjima. Ono što je veoma bitno, kada je reč o rodu, je što u porodičnim odnosima neheteroseksualnih parova, rod ustvari potpuno gubi ulogu, jer su oba partnera zapravo istog roda. Ovo doprinosi tome da nejednakosti unutar porodice sagledaju jasnije u odnosu na druge strukture koje proizvode u odnosu na druge strukture osim rodne, jer ona ulogu nema. Pretpostavka i gej muškaraca i lezbejki je da isti pol izjednačava partnere u intimnom povezivanju, a da je sve ostalo, kao npr. podela rada, više stvar pregovara i dogovora. Upravo to zajedničko učestvovanje prema autorima ovog istraživanja učvršćuje intimnost.

Odnos prema braku parova u istopolnim zajednicama se u ovom istraživanju pokazao kao protivrčan. Kako se navodi, brak se u smislu hetero norme odbacuje, ali se ipak preko te institucije osiguravaju prava roditeljstva, te se na brak onda gleda kao na nešto što nudi zaštitu od stigmatuzacije, jer nudi poštovanje u okviru zajednice. Ovo prihvatanje od strane zajednice se dodatno komplikuje kada u priču ulaze i dec, jer su onda ona na pragu stigmatizacije od strane druge dece u školi itd. Iz tog razloga, priznavanje istoplnih brakova smatra se veoma bitnim aspektom.

Veoma bitan aspekat istraživanja porodičnog života neheteroseksualnih osoba, jeste upravo uspešnost okazivanja i pobijanje odredjenih drštveno konstruisanih argumenata koji dominiraju u javnom diskursu. Npr. istraživanja su konstantno dokazivala da su LGBT pojedinci više nego sposobni roditelji. Rezultati istraživanja osporavaju „zabrinutost” da istopolne veze i brakovi nisu stabilni i zbog toga nisu podobni za odgajanje dece. Takodje, postoji dosta rasprava na temu seksualne orijentacije dece, ali prema istraživanjima, većine dece iz istopolnih porodica je heteroseksualna, i vreme provedeno u porodici sa gej roditeljima ne utiče na seksualnost dece i ne postoji veći rizik od zlostavljanja sinova od strane gej očeva kao što se često misli. Istina je da ovi roditelji svoju decu pripremaju za odredjenu vrstu stigmatizacije od strane dela društva.

Sa druge strane, kada su u pitanju mladi ljudi i proces „autovanja“, isticalo se da prikrivanje sopstvene seksualne orijentacije može dovesti do naglog udaljavanja mlade osobe od članova porodice, a kada se razotkriju, roditelji uglavnom prolaze kroz određene faze tugovanja.