Picture of Sofija Krstić
Odgovori na pitanja
by Sofija Krstić - Tuesday, 28 February 2023, 08:40 PM
 

1.  1.:

Jedan od važnih novih pristupa porodičnom životu koji je značajan za pojam stepfamilies je pristup porodičnih praksi. Pristup porodičnih praksi zasniva se na ideji da su obaveze i odgovornosti, briga i nega unutar porodica dele bez obzira na ulogu ili rodno određenje, biološku vezu koju pojedinac u okviru te porodice poseduje. Ovaj pristup je važan u istraživanju stepfamilies upravo jer kroz obavljanje određenih roditeljskih praksi, sama uloga roditelja nema više biološki faktor već se zasniva na porodičnim praksama i značenjima koja se pripisuju praksama u okviru određene porodice.

Koncept prikazivanja je noviji koncept koji ima značaja za sam pojam stepfamilies. Koncept se zasniva na tome da bi neka porodična praksa bila legitimna ona mora pre svega da bude prihvaćena i odobrena od strane društva i okoline. Same porodične prakse unutar nestandardnih porodica (istopolne porodice, stepfamilies..) moraju biti priznate i legitimizovane kao porodične prakse kako bi to i bile. Ovaj koncept omogućava stepfamilies potrebnu društvenu legitimizaciju i vidljivost kako bi se izostavila njihova diskriminacija i marginalizacija.

2.:

Neheteroseksualni parovi pri usvajanju dece se susreću sa nizom prepreka i od strane okoline koja ih marginališe i osporava njihova prava, a sa druge strane diskriminaciju doživljavaju i od strane samih državnih institucija. Pravo na usvajanje dece od strane neheteroseksualnih parova je i dalje tabu tema i izbegava se mogućnost legitimizacije braka, pa i prava roditeljstva u većini zemalja. Neheteroseksualnim parovima često se pripisuje amoralnost kao i uticaj na seksualnost i moralne vrednosti dece (što istraživanja nisu pokazala, neheteroseksualne porodice su slične heteroseksualnim, a deca su socijalizovana u skladu sa društvenim vrednostima), zbog čega se spori njihovo pravo na usvajanje i stvaranje porodica i pravo na roditeljstvo. Deca koja dolaze iz neheteroseksualnih porodica doživljavaju visok stepen diskriminacije i marginalizacije ali i odbacivanja od strane okoline i samog društva. Po mom mišljenju stepen maltretiranja dece zavisi pre svega od samog društva i njegovih vrednosti, u društvu patrijahalnih moralnih vrednosti stepen maltretiranja je očekivano visok, pogotovo unutar onih društava u kojima se neheteroseksualni odnosi i porodice smatraju neprihvaćenim (bez obzira na pravnu legitimizaciju).