Picture of Maša Manojlović
Odgovor na drugo pitanje
by Maša Manojlović - Sunday, 26 February 2023, 09:54 PM
 

U periodu moderne, parodica je uglavnom bila tumačena kao „temelj društva“ i svaka drugačija koncepcija porodice, poput feminističke ili homoseksualne, značila bi napad na tradicionalno uspostavljene vrednosti. Ljudi koji su bili različitih seksualnih orijentacija nisu mogli da pronađu svoje mesto kada je u pitanju i njihova lična legitimacija, a tek kada je u pitanju legitimacija kao bračnih parova i parova sposobnih za zasnivanje porodice ili usvajanje dece. Čitav proces koji je bio u obliku borbe za prava i priznavanje istopolnih partnerstava, značio je i promene u smislu Gidensove „transformacije intimnosti“, gde gej i lezbejski brakovi postaju sve prihvaćeniji kao novi oblici intimnosti.
Naravno, za sociologiju porodice su bitna istraživanja o samoidentifikovanim neheteroseksualnim osobama, s obzirom na to da su dugo bili zanemarivani u diskursu porodičnih odnosa, a predstavljaju njegov vitalan deo, samo svojim postojanjem. Bitne i dominantne teme u ovim vrstama istraživanja su upravo stavovi o jednakim pravima i društvenom prepoznavanju i priznavanju istopolnog partnerstva, raspodela moći unutar istopolne partnerske veze i intimnost i razvijanje osećanja privrženosti. Ovde imamo pretpostavku koja se ponavja i kod gej muškaraca i kod lezbejki, a odnosi se na to da su u intimnom povezivanju partneri jednaki, a pitanje podele rada je podležno dogovoru i kompromisu – time se približavaju idelanom tipu „čistih veza“. Odnos prema braku im je uglavnom bio ambivalentan, heteronormativnost se odbacuje, ali je brak ipak bitan kao instiucija kako bi se obezbedila prava roditeljstva, nasleđivanja i svojine. Žene (lezbejke) naglašavaju nepostojanje strukturalne rodne razlike u raspodeli resursa, jer nema određenog hranioca, dok gej muškarci sebe ograđuju od maskulinosti, pa su više emocionalno investirani u odnosu. Kada je u pitanju roditeljstvo, homofobija se ispoljava tako što se negira legalnost homoseksualnih partnerstava, ali i tako što se heteroseksualna partnerstva uzimaju kao „normalna“. Naravno, homoseksualnim parovima je otežano i usvajanje dece, dobijanje starateljstva nad decom iz prethodnog braka i ostvarivanja prava roditelja na odsustvo zbog nege – sve ukorenjeno u verovanju da heteroseksualni parovi i majke bolje obavljaju ulogu roditelja. Istraživanja su pokazala i da istopolni parovi pokazuju osećaj zadovoljstva vezom, podrškom partnera i čak i istu učestalost rasprava kao i heteroseksualni parovi. Iznova se moralo dokazivati da su pripadnici LGBT populacije podjednako sposobni da budu roditelji – čak je i porodični život egalitarniji, postoji više ravnopravnosti u podeli vremena za brigu o deci. Takođe, pokazano je da vreme provedeno u porodici sa gej ili lezbejskim roditeljima ne utiče na njihovu seksualnost i da ne postoji veći rizik da sinovi budu zlostavljani od strane gej očeva. Mladi su isticali čak da su njihova iskustva maltretiranja poticala iz činjenice da drugi imaju negativne staove i predrasude prema njihovim porodicama.
Kada su u pitanju mladi ljudi i proces „autovanja“, isticalo se da prikrivanje sopstvene seksualne orijentacije može značajno udaljiti mladu osobu od članova porodice, a kada se razotkriju, roditelji uglavnom prolaze kroz određene faze tugovanja. U ovom procesu u mladosti, ali i kasnije, kada osobe homoseksualne orijentacije dožive duboku starost, naglašava se značaj neformalnih, tj. češće nazivanih „izabranih“ mreža podrške – „porodice izbora“ koje uključuju prijatelje, bivše ljubavnike i članove porodice. Bitna činjenica kod svih ovih istraživanja i zaključaka do kojih su došli, jeste to da su ponudili jedan pravi pluralistički pristup raznolikosti koje mogu postojati kada je u pitanju porodica. Prikazana su iskustva dece, mladih i odraslih homoseksualnih partnera, kao i društveni, kulturni, institucionalni i pravni problemi sa kojima se susreću zbog svoje orijentacije, ali i pozitivni aspekti koji su doprineli destigmatizaciji ovih partnerstava i odgajanja dece u takvoj porodici i okruženju koje se, sudeći po istraživanjima, ne razlikuje drastično od heteroseksualne.